بلاگ

انریکه ایگلسیاس

توسط 9 آوریل 2020

انریکه ایگلسیاس

انریکه میگل ایگلسیاس پریسلر (Enrique Miguel Iglesias Preysler) خواننده، ترانه‌سرا، تهیه‌کنندۀ و بازیگر اسپانیایی است و در ۸ می ۱۹۷۵ متولد شده است. پدر انریکه خولیو ایگلسیاس خواننده و ترانه‌سرای بین‌المللی ملقب به “سلطان موسیقی پاپ لاتین” است. انریکه کوچکترین پسر خولیو ایگلسیاس است و پدرش تمایل داشت که پسرش وارد هر حرفه‌ای بجز خوانندگی شود و اما چنین اتفاقی هرگز نیفتاد.

انریکه ایگلسیاس

انریکه چطور وارد دنیای خوانندگی شد :

انریکه در زمان نوجوانی، نوشتن ترانه و بعد هم قرار گرفتن پشت میکروفن را شروع کرد و تلاشش بر این بود که والدینش بویی ازین ماجراها نبرند. زمانی‌که انریکه در دانشگاه میامی، در رشته مدیریت بازرگانی مشغول به تحصیل بود، تصمیم خود را برای ورود به دنیای موسیقی البته بصورت کاملا حرفه‌ای گرفت و این در حالی بود که او سرمایه کافی برای ضبط حتی یک نمونه نوار را هم نداشت به همین دلیل چون می‌خواست بدون اطلاع خانواده‌اش رویایی که در سر می‌پروراند را عملی کند، از دایه خود، الیوارس، ۲۰۰۰ دلار قرض گرفت.

اولین آلبوم انریکه :

بعد از پنج ماه، انریکه توانست یک آلبوم به نام انریکه ایگلسیاس که شامل ده ترانه به زبان اسپانیایی بود را وارد بازار کند، (در سال ۱۹۹۵). آنچه اتفاق افتاد باورکردنی نبود. در مدت سه ماه بیشتر از یک میلیون نسخه از سی دی آلبوم انریکه ایگلسیاس به فروش رفت و اولین ترانه آلبوم با نام Si Tu Te Vas به سرعت در بازار موسیقی کشورهای اسپانیایی زبان، تبدیل به ترانه روز آن زمان شد.

آلبوم انریکه ایگلسیاس

زندگی شخصی انریکه :

همسر انریکه، آنا کورنیکوا ستارۀ تنیس روسی است. انریکه و همسرش دو فرزند به نام‌های نیکولاس و لوسی دارند و آن‌ها حدود ۱۹ سال است که باهم زندگی می‌کنند. انا یکبار به خاطر موزیک ویدئو آهنگ addicted انریکه را ترک کرده است اما دوباره به زندگی باهم ادامه دادند.
انریکه و همسرش در طی سال‌هایی که در کنار هم بوده‌اند همیشه تلاش کرده‌اند که زندگی شخصی خود را از چشم رسانه‌ها دور نگه دارند.

نام آلبوم‌هایی که انریکه منتشر کرده است :

آلبوم‌های استودیویی

Enrique Iglesias (انریکه ایگلسیاس) در سال 1995
Vivir (زیستن) در سال 1997
Cosas del Amor(چیزهایی از عشق) در سال 1998
Enrique (انریکه) در سال 1999
Escape (گریز) در سال 2001
Quizas (شاید) در سال 2002
Seven (هفت) در سال 2003
Insomniac (بی خواب) در سال 2007
Euphoria (خوشحالی) در سال 2010
Sex and Love (هوس و عشق) در سال 2014

آلبوم‌های تلفیقی

Remixes (رمیکس‌ها) در سال 1998
Bailamos Greatest Hits (ریتم اللهی – بهترین عناوین) در سال 1999
The Best Hits (بهترین عناوین) در سال 1999
Kilates Musicales (پانزده قیراط موسیقی) در سال 2001
Éxitos (موفقیت) در سال 2008
Greatest Hits (بهترین‌ها) در سال 2008

 

مسیر خوانندگی یک مبتدی

توسط 5 آوریل 2020


هر کسی آرزو دارد که مثل دیوید کوک، مدونا، ماریا کری یا مانند ابی، شجریان، ادل و … بخواند. رویاهای بزرگ داشتن اولین قدم ما به سمت اهدافمان برای تبدیل شدن به یک خوانندۀ خوب است. در این دوره از زمان با پیشرفت‌های وسیع در تکنولوژی، در دسترس بودن و نامحدود بودن فرصت‌ها، هر چیزی امکان‌پذیر است.

مبتدی‌ها چطور آواز خواندن را  یاد بگیرند ؟


بهتر است قبول کنیم که تقریبا همه می‌خواهند با صداسازی به صدای خوانندگی خود برسند و آواز بخوانند و برای همین است که این مقاله به مبتدی‌ها در صداسازی و خوانندگی کمک می‌کند.

 نکتۀ قابل توجه این است که :

اكثر افرادي كه حتي اين استعداد را ندارند قادر به يادگيري تكنيك‌ها و مهارت‌هاي صداسازي هستند و با تمرين و پشتكار مي‌توانند به صدايي بهتر و دلنشين‌تر دست پيدا كنند و تنها عدۀ كمي هستند كه بنا به مشكلات فيزيولوژي و ذهني واقعا نمي‌توانند خواننده شوند.

آیا خوانندگان مبتدی واقعا به مربی صداسازی یا آموزش صداسازی و خوانندگی نیاز دارند؟

همه توانایی مالی این کار را ندارند و آموزش آواز توسط یک استاد خوانندگی ممکن است هزینۀ بالایی داشته باشد. اما آیا این هزینه کردن، می‌تواند معجزه کند و ما را یک شبه به خواننده‌ای موفق تبدیل می‌کند؟ حقیقت این است که نه. این امکان وجود ندارد. چیزی که همیشه توصیه می‌شود تمرین کردن است. تا زمانی که بدانیم کدام تمرینات صداسازی را انجام دهیم، درمسیردرست قرار داریم.

نکات خوانندگی برای مبتدیان

چند راهنمایی و نکتۀ مهم برای خوانندگان مبتدی :

به همه چیز توجه کنیم

هر خواننده‌ای باید در مورد استایل‌های مختلف موسیقی و خوانندگی بداند. قطعا هرکس سلیقه وترجیح خاص خود را درسبک موسیقی و خوانندگی دارد اما بسیار مهم است که خود را در معرض ژانرهای مختلف از همه جای دنیا قرار بدهیم چرا که این به هرخواننده‌ای برای پیدا کردن مقصد روشن در موسیقی کمک می‌کند. بنابراین، صرف نظر از هر سبکی که می‌خواهیم روی آن تمرکز کنیم، حتما با سبک‌های دیگر نیز آشنا شویم.

نظم شخصی داشته باشیم

منظم بودن و داشتن برنامۀ شخصی در موفقیت نهایی هر خواننده‌ای بسیار مهم هستند. امروزه، فاکتوری که مشخصۀ دنیای موسیقی است و باعث علاقۀ مردم به خوانندگی و موسیقی می‌شود، پر زرق و برق بودن آن است. شهرت و سلبریتی بودن و درآمدی که از این کار انتظار می‌رود، انگیزه‌های اصلی برای کسانی شده است که می‌خواهند وارد این مارکت شوند. اگرچه این یک جنبه از صنعت موسیقی است، اما چیزی که خیلی‌ها متوجه آن نیستند، سخت کوشی، نظم، پشتکار در صداسازی و برنامه‌ریزی شخصی مورد نیاز برای پیشرفت در این صنعت است.

تمرینات صداسازی انجام دهیم

این یک وجه مهم است که برای تبدیل شدن به خواننده ای موفق، ضروری است. به دنبال یک مربی صداسازی کاربلد در نزدیکی خود باشیم و سریعا برای کلاس‌های صداسازی و تمرینات صداسازی ثبت نام کنیم. آموزش صداسازی، آسان‌ترین راه برای رشد مهارت ما در خواندن است.

نباید اینطور فکر کنیم که یک شبه می توانیم در خوانندگی حرفه‌ای شویم و خیلی سریع مثل خواننده‌های مشهور مورد علاقه‌مان بخوانیم. با تمرین، صبر و پشتکار، ما هم می‌توانیم به این هدف برسیم.

تمرین روزانه صداسازی داشته باشیم

باید همیشه زمانی را برای تمرین روزانۀ خوانندگی بگذاریم. می‌توانیم این کار را حتی در هنگام دوش گرفتن، رانندگی کردن یا رسیدگی به کارهای خانه انجام دهیم یا حتی در مدرسه و یا محل کار. می‌توانیم با تمرین هامینگ شروع کنیم وهرآهنگی که می‌خواهیم را ابتدا با هامینگ و سپس با صدای آوازی بخوانیم. این نوع گرم کردن صدا، همانطور که دربالا اشاره شد، ضروری است. اما باید درهنگام تمرین مراعات اطرافیان را هم بکنیم!

از تارهای صوتی استفاده‌ی مناسب کنیم

هرگز به تارهای صوتی خود با بلت کردن ناگهانی و صدای بسیار بلند و کنترل نشده، فشار وارد نکنیم. این باعث درد و گرفتگی گلو می‌شود و بهبودی آن به چندین روز مراقبت و زمان نیاز دارد. حتی گاهی اوقات ممکن است صدای ما برای همیشه آسیب ببیند زیرا با استفادۀ نامناسب، یک صدای نرم به صدایی خشن تبدیل خواهد شد.

برای تمرین و اجرا، آهنگ صحیح را انتخاب کنیم

صدای خود را بفهمیم و درک کنیم. درک کنیم که صدای ما عمیق و قوی است یا خام، تیز است یا سبک و ملیح. همۀ آهنگ‌ها برای همۀ انواع صداها مناسب نیستند. ممکن است آهنگ خاصی را خیلی دوست داشته باشیم، اما این بدین معنا نیست که این آهنگ برای اجرا کردن، مناسب ما است.

سبک خود را بشناسیم و به سمت آهنگ‌هایی برویم که به اجرای ما، جان بیشتری می‌دهند. البته که در یک اجرا، باید تنوع وجود داشته باشد، اما استراتژی خود را به خوبی برنامه‌ریزی کنیم تا توجه مخاطب را به خود نگه داریم.

از صدای خود مراقبت کنیم

وقتی صدایمان را گرم می کنیم، بعید است که به صدایمان آسیب برسد یا به آن فشار وارد شود. در صورت گرم نبودن صدا، از خواندن نت‌های بسیار بالا صرف نظر کنیم. اگر صدا را گرم نکنیم، احتمالا اجرای ضعیفی خواهیم داشت و به صدایمان آسیب خواهیم زد. همچنین تمرین پیش از اجرا، به وسیع‌تر شدن محدودۀ صدا و اجرای نت‌های بالاتر کمک می‌کند. همچنین، گرم کردن تارهای صوتی می‌تواند به رها شدن تنش‌ها و گرفتگی‌های عضلانی کمک کند و گلوی ما را صاف کند. این کمک می‌کند که نت‌های بالا و پایین خود را به نرمی اجرا کنیم.

از تارهای صوتی خود مراقبت کنیم

مراقب تارهای صوتی‌مان باشیم. هنگامی‌که نمی‌خوانیم، به صدای خود استراحت بدهیم.مایعات گرم بنوشیم و اگر درد داریم، نخوانیم. آب گرم با کمی آب لیمو و عسل برای صدا خوب است. همینطور که به خواندن ادامه می‌دهیم، صدایمان نیز بهتر خواهد شد. پس ادامه دهیم.

هنگام آواز خواندن خودمان باشیم

نکتۀ مهم دیگر این است که هرگز نباید از سبک خواندن یک خوانندۀ دیگر تقلید کنیم. خیلی از مخاطبین هنگامی‌که صدایی تقلیدی را می‌شنوند می‌گویند: “اگر این خواننده می‌خواهد از یک خوانندۀ معروف تقلید کند، چرا به او گوش دهیم. به همان خوانندۀ اصلی گوش می‌دهیم”! اگر بخواهیم رک باشیم، خیلی از خوانندگان معروف موفق شده‌اند فقط به خاطر اینکه خودشان بوده‌اند و فردیت خود را حفظ کرده‌اند و از صدا یا سبک خود خجالت نکشیدند. آهنگ هرکسی را که برای اجرا انتخاب می‌کنیم، صدا و سبک طبیعی خود را حفظ کنیم. مردم اینگونه ما را بیشتر دوست دارند و احترام بیشتری برای ما قائل خواهند بود.

هنگام خواندن تنفس صحیح داشته باشیم

روزانه ده دقیقه تمرینات تنفس انجام دهیم. تمرین کنیم تا  نت‌های بالا و پایین خود را به درستی و بدون لرزش و خارج شدن اجرا کنیم. محدودۀ صدای خود را بشناسیم و آهنگ‌هایی را انتخاب کنیم که مناسب این محدوده باشند، بخصوص در مراحل اولیۀ یادگیری و هر روز بخوانیم.

نکات حرفه ای برای مبتدی ها :

اگر در یادگیری خوانندگی جدی هستیم، نکاتی که برای مبتدی‌ها گفته شد می‌تواند کمک بزرگی برایمان باشد. برخلاف آن‌چه که خیلی از مردم باور دارند، برای خواندن نت‌های بالا نیاز به داشتن صدای اپرا نیست! تنها چیزی که نیاز داریم، توانایی ایجاد تن صدای خوب است که بتواند با آهنگی که می‌خوانیم، آمیخته شود.

ما باید خواندن صحیح را بیاموزیم و می‌توانیم این کار را با دنبال کردن برخی تمرینات مهم انجام دهیم. به عنوان مثال:

1-تمرینات صداسازی

2-تمرین تنفس

3-تمرینات متعادل کردن رزنانس‌های صدا

4-تمریناتی برای ریلکس کردن عضلات

5-خواندن بدون فشار آوردن به صدا و تارهای صوتی

در خوانندگی، همچنین باید یکسری دستورالعمل‌ها را دنبال کنیم و نت‌های بالا و پایین در موسیقی را یاد بگیریم. نکتۀ خوانندگی این است که باید بدانیم چگونه تارهای صوتی خود را به صورت هماهنگ به کار بگیریم، چگونه درست نفس بکشیم، و زیر و بمی صحیح، میزان صدا، رنگ و تغییرات صدا را یاد بگیریم.

تکنیک‌های مختلف صدا، بر روی هر شخص تاثیر متفاوتی دارد. بنابراین مهم است که قادر به یادگیری تکنیک مناسب باشیم، که برخی از آن‌ها در این مقاله به عنوان راهنمایی‌های ابتدایی ارائه شدند.

نویسنده : علیرضا پوراستاد

برگرفته از مقالۀ جیمزمن(مربی صدا)

 

صداسازي چيست ؟

توسط 4 آوریل 2020

با مطالعه و بررسی سوالات پیش آمده برای هنرجویان عزیز و بسیاری از مخاطبان مجموعۀ وکالیرضا امروز تصمیم گرفتم تا در مورد صداسازی و اهدافش بیشتر و کامل‌تر توضیحاتی رو ارائه بدم .

صداسازی چیست-علیرضا پوراستاد

صداسازی چیست ؟

صداسازي علم يا به عبارتي بهتر مجموعه تماريني است که براي بهبود و توسعۀ صداي يک خواننده، قاري، مداح، گوينده و هرکسي که از صداي خود استفادۀ حرفه‌اي مي‌کند، طراحي و گردآوري شده است. يعني در حين تمارين صداسازي،  شخص بايد با آگاهي  و استفاده از تکنيک‌هاي مختلف و متنوع که مربي صداسازي به او آموزش مي‌دهد با کمترين ميزان فشار به تارهاي صوتي و عضلات و ماهيچه‌هاي درگير در توليد صدا، بهترين و زيبا‌ترين صدا را توليد کند. اين تمرينات صداسازي از نظر افزايش گسترۀ صوتي، وضوح صدا، شفافيت، راحتي در توليد و کنترل و تنظيم تنفس به هنرجويان آواز و صداپيشگان کمک خواهد کرد. 

آیا صداسازی هر سبک موسیقی متفاوت است ؟

دقیقا همان طور که در مسیر آموزش تحصیلی در مقاطع دبستان و راهنمایی و تا حدودی دبیرستان همه ما درس‌های مشترک و پایه علمی یکسانی داشتیم در صداسازی هم مسیر به همین منوال است . 

در ابتدای راه همه با هم در مورد اصول ابتدایی و تاثیر تمرینات و اطلاعات صوتی رجیسترهای مختلف و …  صحبت می‌کنیم و بعد با گذراندن دوره‌های ابتدایی به مرحله انتخاب سبک آواز می‌رسیم و بعد از مشخص شدن سبک آوازی، تمرینات اختصاصی آن سبک را ادامه می‌دهیم. مطمئنا کسی که قرار است خوانندۀ متال باشد با یک قاری اهداف صوتی متفاوتی دارد اما نکته‌ای که بارها یادآور شدم این است که در ابتدا همه باید از اصول و نحوۀ درست تولید صدا شروع کنیم. چرا که یک خوانندۀ متال می‌تواند با آگاهی از سیستم حنجره خود صداهای خشن و هارش و اسکریم را طوری تولید کند که کمترین فشار به حنجره‌اش بیاید و یا یک خواننده آواز سنتی بتواند تایم آوازی خود را چند ساعت افزایش دهد. صداسازی به این معنی نیست که ما دقیقا شبیه الگوهای ذهنیمان بشویم بلکه قرار است بهترین صدای خودمان را با استفاده از تمام توانایی حنجره خودمان تولید کنیم.

تاثیرات صداسازی-وکالیرضا

 تاثیر صداسازی در رسیدن به صدای ایده‌آل :

صداسازي درست مي‌تواند گسترۀ نت‌هاي توليدي شما را افزايش دهد، نه تنها فقط اوج که هدف بسياري از خوانندگان است بلکه نت‌هاي بم را هم با يادگيري و اگاهي از تکنيک‌هاي کاربردي تقويت و گسترش مي‌دهد. صداسازي حرفه‌اي و درست مي‌تواند فشار را از روي تارهاي صوتي و حنجره کمتر کند و با استفاده از جايگاه‌هاي تشديد صداي شخص را تقويت کند. آموزش صداسازي مي‌تواند با استفاده از الگوهاي درست و هدفمند با تنظيم و کنترل جريان هوايي و تنفس، بيشترين بهره‌بري از ميزان نفس را داشته باشد. صداسازي مي‌تواند با تمرينات علمي فشار‌ها ماهيچه‌ها و عضلات کنار حنجره و دخيل در توليد صدا را تا حد ممکن کاهش دهد و از انقباض و تنش بيش از حد جلوگيري کند. تمرينات صداسازي از کجا آمده‌اند؟ تمرينات صداسازي بر چه اساسي طراحي شده‌اند؟چطور ساخته شده‌اند ؟

علم صداسازی-علیرضا پوراستاد

بسياري از تکنيک‌هاي مورد استفاده در صداسازي برپايۀ  تلاش‌ها و تحقيقات اساتيد و دانشمنداني ساخته شده است که در حيطۀ حنجره و يا گفتاردرماني فعاليت مي‌کردند و علاوه‌بر آن به خاطر مشکلات متعدد خوانندگان  قبل و بعد از اجرا، دغدغۀ جديدي براي اصلاح و کاهش آسيب‌هاي صوتي به وجود آمد. بعدها با نزديک‌تر شدن اين دو قشر ، خوانندگان و پزشکان حنجره و گفتار کم کم آواها و صداهايي را به صورت تمرينات صداسازي پايه‌ريزي کردند که هر کدام تاثيري در سيستم توليد صدا دارند و مي‌توانند براي طي مسير خوانندگي همراه و ياري‌کننده خوانندگان باشند و يا خوانندگاني بودند که بعد از رسيدن به مشکلات در توليد صدا و آسيب‌ها، به فکر دستيابي راههايي غير از فرياد زدن و خواندن آهنگ‌ها بودند. پس در واقع صداسازي علمي است ميان رشته‌اي و بسيار وسيع. به همين منظور کساني در دنيا موفق‌تر بودند که در کنار اساتيد و مربيان آواز با پزشکان و اساتيد دانشگاهي هم در ارتباط بودند و يک برنامه جامع و کامل براي هر خواننده يا صداپيشه در نظر مي‌گرفتند. از چند جنبه فيزيولوژي، تکنيکي و حتي روحي رواني هم افراد رو مورد مطالعه قرار مي‌دادند. توصيۀ ما براي تمام خوانندگان و صداپيشه‌ها اين است که در کنار کار حرفه‌اي خود با يک مربي صداسازی آگاه و هوشمند و باتجربه به افزايش توانايي‌هاي صوتي و کاهش آسيب‌هاي حنجرۀ خود کمک کنيد. 

هدف ما جامعه‌اي با کمترين ميزان آسيب صوتي است، پس با ما همراه باشيد.

نويسنده : عليرضا پوراستاد

 

ده قدم برای زیباتر خواندن

توسط 3 آوریل 2020

چطور زیباتر بخوانیم ؟

اگر می‌خواهید زیبا خواندن را یاد بگیرید، باید بدانید که علاوه بر آواز خواندن و بُرد صدا، جنبه‌های زیاد دیگری وجود دارد که باید مورد توجه قرار بگیرد. اکثر خوانندگان بزرگ آواز خواندن را از سن پایین شروع کرده‌اند. با این حال، این موضوع همیشه صدق نمی‌کند، زیرا برخی از خوانندگان در سنین پایین به سختی می‌توانستند چیزی بخوانند، اما از طریق آموزش‌های صدا توانستند بهتر خواندن را یاد بگیرند، پس هیچ‌گاه از یادگیری و تمرین دست برندارید.
اگر نمی توانید خوب بخوانید، دلسرد نشوید. تا زمانی‌که شما مایل به یادگیری هستید و آن اشتیاق سوزناک را برای خواندن دارید، می‌توانید به هدفتان برسید. برای یادگیری اینکه چگونه به زیبایی بخوانید، باید نکات زیر را در نظر بگیرید.

 

نکاتی برای زیباتر خواندن :

قدم اول : قبل از خواندن، صدای خود را گرم کنید

آواز خواندن شامل استفاده از عضلات است و شما دقیقا مثل یک ورزشکار، قبل از اینکه پای میکروفون بروید باید گرم کردن صدا را انجام دهید. برای جلوگیری از فشار آمدن بیش از حد به صدا، باید برخی روش‌های گرم کردن صدا را دنبال کنید. با صداهای ساده شروع کنید و چند گام را اجرا کنید.

چرا و چطور گرم کردن صدا را انجام دهید؟

گرم کردن صدا باید تدریجی باشد به طوری که سیستم صوتی به آرامی در حال و هوای خواندن قرار بگیرد. ماهیچه‌ها باید در کارهای ساده مورد استفاده قرار بگیرند مثل صداهای ساده یا حتی نفس کشیدن. پس از آن می‌توانید صداهای پیچیده‌تری را اجرا کنید. گرم کردن صدا (لیپرول، هامینگ و …) روش خوبی برای حفظ کیفیت صدا در طول اجرا است تا بعد از اجرای چند خط، دچار گرفتگی صدا نشوید.

قدم دوم: ژست صحیح بدن هنگام خواندن (حفظ پاسچر مناسب)

آواز خواندن درست مثل یادگیری نواختن سازهای موسیقی، با یادگیری تکنیک‌های صحیح و تمرین زیاد به دست می‌آید. البته که همه می‌توانند بخوانند، اما همه نمی‌توانند یک آهنگ را به زیبایی بخوانند. تمرکز، وقت گذاشتن و توجه به جزییات برای تسلط بر هنرِ زیبا خواندن لازم است. شما باید بتوانید وضعیت صحیح به بدنتان بدهید، درست نفس بکشید و بدانید که چگونه صدای خود را شکل دهید. با توجه به این نکات، باید بتوانید آهنگی را به زیبایی خوانندگان مشهور بخوانید.

قدم سوم: با احساس خواندن

ارتباط عاطفی با موسیقی به عنوان یک خواننده یک پلۀ مهم در جریانی است که از شما خواننده‌ای خوب می‌سازد. یک وابستگی عاطفی کامل به یک آهنگ وقتی به وجود می‌آید که شما بتوانید با وقایع موجود در آهنگ ارتباط برقرار کنید. برای به دست آوردن رتبۀ بالا به عنوان خواننده، باید در جنبه‌های مختلف خوانندگی موفق باشید. تنوع تُن صدا یکی از مهمترین اجزای یک آهنگ است. شنوندگان هم با روشی که شما صداهای مختلف را می‌خوانید، همراه می‌شوند. اما مهم‌تر از همه، اگر مخاطبان شما، احساسات موجود در آهنگ شما را حس کنند، تحت تاثیر آن آهنگ قرار خواهند گرفت. شما باید آهنگی بخوانید که خاطرات را در شنونده بیدار کند.

قدم چهارم: از خواندن با دهان بسته بپرهیزید

مهمترین چیزی که باید در هنگام خواندن به یاد داشته باشید این است که دهان خود را کاملا باز کنید و با تمام وجود آواز بخوانید. خوانندگان به اشتباه این تصور را دارند که وقتی دهان خود را باز می‌کنند احمقانه به نظر می‌رسند و به همین دلیل با دهان بسته و فقط با جدا کردن لب‌ها آواز می‌خوانند و مخاطب به سختی می‌تواند صدای آن‌ها را بشنود. پس نکته چیست؟ فقط جلوی آینه بایستید و این کار را امتحان کنید و خواهید دید که منظور چیست. سعی کنید موقع ارائۀ آهنگ، از خوانندگان اپرا پیروی کنید. فقط در این صورت می‌توانید متن شعر را بشنوید و درک کنید. لحن آهنگ نیز واضح می‌شود. آواز خواندن با لب‌های جدا از هم (دهان بسته) باعث می‌شود که آهنگ یکنواخت به گوش برسد.

یک اشتباه متداول در بین خواننده‌ها :

یک اشتباه بسیار متداول که بعضی از خوانندگان مرتکب شده اند این است که از باز کردن دهان خود و آواز خواندن با صدای کامل که از گلو می‌آید خودداری می‌کنند. این احتمالا به خاطر همان تصور غلط است که اگر دهانشان را باز کنند خوب به نظر نمی‌آیند. خب، این فقط نشان می‌دهد که چقدر در اشتباهند. تنها راه برای صحیح و شفاف ساختن ادای کلمات توسط شما این است که دهان خود را باز کنید و کلمات را به صورت صحیح بیان کنید تا شنوندگان بتوانند آنچه شما می‌خوانید را درک کنند. یک مثال خوب برای این مورد، خوانندۀ معروف جاش گروبان است.

قدم پنجم: شفاف خواندن

برای زیباتر خواندن، باید جنبه‌های شفافیت و رزونانس را در نظر داشته باشید زیرا این‌ها عواملی هستند که تأثیر مستقیمی بر کیفیت آهنگ دارند. هر کسی سلیقۀ متفاوتی در موسیقی دارد، اما بین همۀ خوانندگان خوب فاکتورهای مشترکی وجود دارد. مخاطب باید بتواند کلمات و نت‌ها را بشنود، بدون اینکه در صندلی خود جا به جا شود و مجبور شود برای فهمیدن جزییات خود را به جلو بکشد. اگر بدون تلاش و سختی شنیده شوید، به شفافیت لازم رسیده‌اید. رزونانسِ ارتعاشات عمیق و تقریبا ناخودآگاه، چیزی است که تمام خوانندگان خوب به دنبالش هستند. شما باید اطمینان حاصل کنید که مخاطب می‌تواند متن شعر شما را به وضوح بشنود طوری که جذب آهنگ شود.

قدم ششم: کنترل صحیح میزان صدا

تصور غلط دیگر در بین برخی از خوانندگان این است که اگر با صدای بلند می‌خوانند، پس شفافیت دارند. بلندی صدای خوانندگی شما باید برای گوش دلپذیر باشد و باید بتوانید میزان صدای خود را کنترل کنید تا در طول اجرای آهنگ، کیفیت صدی یکسانی را حفظ کرده باشید و تارهای صوتی خود را تحت فشار قرار ندهید. بلند خواندن فقط صدای زیادی را تولید می کند که شاید برای موسیقی هوی متال مناسب باشد، اما وقتی در سبک‌های دیگر می‌خوانید، گوش آزار است.

قدم هفتم: زمانبندی تمپو (درک ریتم و تمپو)

هماهنگی دقیق زمانی، مسئلۀ مهمی در خواندن نیست، مگر اینکه در حال خواندن آکاپلا باشید. یک ترفند این است که به آرامی پای خود را هماهنگ با زمان موسیقی به زمین بزنید و تصور کنید که موسیقی پس زمینه برای شما پخش می‌شود. تعداد دفعاتی که پای خود را به زمین زده‌اید را بعد از یک مکث بشمارید و مطمئن شوید که شما و نوازندۀ همراه شما با هم هماهنگ هستید. این به شما کمک می‌کند تا زمان خود را حفظ کنید و جوری به نظر نمی‌رسد که انگار برای تمام کردن آهنگ عجله دارید.

قدم هشتم: در محدوده‌ی صدای خود بخوانید (در محدوده‌ی امن صدای خود، بیشتر بخوانید)

دامنۀ نت‌ها در افراد مختلف متفاوت است. بعضی افراد با خواندن گام‌های بالا راحت نیستند در حالی که بعضی‌ها دوست دارند تمام روز سوپرانو بخوانند! شما باید بتوانید محدودۀ صدای خود را با تمرین به دست بیاورید تا نت‌هایی را که راحت تر اجرا می‌کنید را شناسایی کنید.

و اما بخش پایین محدودۀ صدای شما کجاست ؟

بخش پایین محدودۀ صدای شما جایی است که پایین‌ترین نت را بدون شکست صدا می‌توانید بخوانید و قسمت بالای صدا شما، بالاترین نتی است که بدون شکست صدا اجرا می‌شود. محدودۀ صدای شما، بین  پایین‌ترین نت و بالاترین نت قرار دارد و باید همیشه با صداسازی و تحت نظر یک مربی صداسازی، این محدوده را افزایش دهید.

قدم نهم: کوک بخوانید

کوک خواندن بسیار مهم است. بنابراین ضروری است که هر نت را همانطور که انتظار می‌رود اجرا کنید. مهم نیست که چقدر یک نت را خوب می‌خوانید. تا زمانی که آکوردها را نامنظم و ناکوک می‌خوانید، گوش‌خراش خواهید بود!

نکتۀ قابل توجه این است که کار کردن با ساز، پیانو، گیتار و … می‌تواند گوش شما را تقویت کند.

قدم دهم: با استایل خودتان بخوانید

خاص بودن در خوانندگی، ویژگی‌ای است که باید برای آن مهارت کسب کرد. برای رسیدن به این هدف، شما باید از صدای منحصر به فرد خود استفاده کنید و سعی نکنید از شخص دیگری کپی کنید، چرا که صدای خود را در خطر آسیب قرار می‌دهید.

برای اینکه بتوانید به زیبایی بخوانید، لازم است که با صدای خودتان راحت باشید. از نوع صدایی که دارید راضی باشید و از آن مراقبت کنید تا استانداردهای آن تا جایی که ممکن است به استانداردهای هنرمندانی که الگوهای شما هستند نزدیک‌تر شود.

 

چند راهنمایی دیگر

 

داشتن صدایی که از نظر موسیقیایی عالی باشد یک مبحث است و توانایی خواندن بدون زحمت و راحت جلوی مخاطبین یک مبحث کاملا جداست که نیاز به اعتماد به نفس و انگیزه دارد. اما مطمئن باشید که می‌توانید آن را با صبر و پشتکار پرورش دهید. مراجعه به یک مربی برای رشد این خصوصیات ضروری نیست اگرچه خیلی‌ها این کار را می‌کنند. اگر بتوانید این مهارت‌ها را در خانۀ خود پرورش دهید، کفایت خواهد کرد.

(می‌توانید دورۀ آموزش نوین صداسازی علیرضا پوراستاد را در اینجا مشاهده کنید)

 

  1. برای شروع تمرین خود ترانه‌ای روان را انتخاب کنید که با آن آشنایی دارید. تلاش برای خواندن یک سبک غیرمعمول و یک آهنگ دشوار، اشتباهی بزرگ است!

 

  1. همیشه هنگام خواندن بایستید. این کار به شما کمک می‌کند تا عمیق و طولانی نفس بکشید، و بتوانید نت‌های طولانی را به راحتی نگه دارید. وضعيت نشسته برای نفس‌های طولانی مناسب نیست.

 

  1. اگر هر مشکل خاصی در فهمیدن نت‌ها یا خواندن آواز بخصوصی دارید، می‌توانید برای کمک به یک مربی مراجعه کنید.

 

  1. تمرین داشتن بسیار مهم است. فقط چند بار خواندن قبل از تمرین به اندازۀ کافی مفید نیست. تمرین منظم در خوانندگی برای اعتماد به نفس ضروری است، اینکه متوجه شوید کجا نفَس خود را نگه دارید و کجا آن را آزاد کنید به اجرای مناسب آهنگ کمک می‌کند.

 

  1. به یاد داشته باشید که هنگام خواندن، استفادۀ شما از عضلات، با زمانی که صحبت می‌کنید متفاوت است و فقط با تمرین منظم می‌توانید این عضلات را رشد دهید و قوی کنید.

 

  1. یاد بگیرید که صدای خود را کنترل کنید و میزان صدا را در حد مناسب نگه دارید و همزمان مراقب باشید که به تارهای صوتی خود فشار نیاورید.

 

اگر خواسته‌ای وجود داشته باشد، قطعاً راهی هم وجود دارد. عزم و اراده است که می‌تواند شما را به خواننده ای بهتر تبدیل کند. همه با محدودۀ صدای پنج اکتاوی مثل ماریا کری یا صدای شاداب و جذاب مانند جنیفر لوپز به دنیا نمی‌آیند. اما همیشه می‌توانید با کمی تلاش، خواننده‌ای خوب با صدایی زیبا باشید.

نویسنده : علیرضا پوراستاد

برگرفته از مقالۀ جِیمز مَن(مربی صدا)

 

مایکل جکسون

توسط 7 مارس 2020

مایکل جکسون

مایکل جوزف جکسون (به انگلیسی: Michael Joseph Jackson؛ زادهٔ ۲۹ اوت ۱۹۵۸ – درگذشتهٔ ۲۵ ژوئن ۲۰۰۹) خواننده، ترانه‌سرا، تهیه‌کنندهٔ موسیقی، رقصنده، طراح رقص و هنرپیشه اهل ایالات متحدهٔ آمریکا بود. او با نام سلطان پاپ و اِم‌جِی (MJ) نیز معروف بود. کارهایش در موسیقی و رقص، در کنار زندگی شخصی‌اش او را به مدت چهار دهه به یکی از چهره‌های مشهورِ فرهنگ عامهٔ جهان تبدیل کرده‌بود.

زندگی‌نامه مایکل جکسون

او از ۵ سالگی وارد صنعت موسیقی شد و به مدت ۴۵ سال فعالیت کرد. جکسون، بیتلز و الویس پرسلی با اختلاف بسیار زیاد از دیگر هنرمندان، پرفروش‌ترین هنرمندان جهان هستند. در سال ۲۰۰۶ کتاب رکوردهای جهانی گینس، رکورد موفق‌ترین سرگرمی‌ساز و صحنه‌گردان تاریخ را به نام جکسون ثبت کرد. تاکنون ۳۹ رکورد در گینس به نام وی ثبت شده‌است؛ بیش از هر هنرمند دیگری.

جکسون در طول ۴۶ سال دوران فعالیتش، ۱۰ آلبوم استودیویی منتشر کرد که ۵ تایشان جزو پرفروش‌ترین آلبوم‌های جهان هستند. او تنها هنرمندی‌ست که این تعداد آلبوم پرفروش دارد. همچنین آلبوم تریلر او که در سال ۱۹۸۲ منتشر شد، با فروش بیش از ۱۱۰میلیون نسخه در جهان، پرفروش‌ترین آلبوم تاریخ موسیقی‌ست

طبق بررسی‌های تالار مشاهیر راک اند رول، کتاب گینس، مجلهٔ ونتی فر و چندی از منابع دیگر، مایکل جکسون محبوب‌ترین هنرمند تاریخ صنعت نمایش، مشهورترین انسان مَرد تاریخ، نیکوکارترین ستارهٔ پاپ و پرجایزه‌ترین هنرمند جهان است. او بیشتر ثروت خود را برای انجام کارهای نیکوکارانه خرج کرد و ۲ بار نیز نامزد جایزهٔ صلح نوبل شد؛ یک بار در سال ۱۹۹۸ و بار دیگر در سال ۲۰۰۳.

جکسون در طول عمرش به نمادی فرهنگی و جزئی از فرهنگ عامهٔ مردم جهان تبدیل شد. سبک منحصربه‌فرد او در موسیقی، رقص، آواز و مُـد، هنرمندان بی‌شماری همانند مدونا و بریتنی اسپیرز را در ۳۰ سال اخیر تحت تأثیر قرار داده و همچنان نیز در حال خط دادن به هنرمندان نوظهور همانند برونو مارس، لیدی گاگا و جاستین بیبر است. با این وجود ابعاد دیگر زندگی شخصی او، همچون ظاهر در حال تغییر، رفتار و شایعات پیرامونش سبب ایجاد جنجال‌های غرض ورزانه‌ای شد که به چهرهٔ مردمی او صدمه زد. از اتهامات معروفی که به وی زده شده‌است می‌توان به ۲ اتهام کودک‌آزاری یکی در سال ۱۹۹۳ و دیگری در سال ۲۰۰۵ اشاره کرد که در هر دو مورد بی‌گناه شناخته شد.

او در اواسط سال ۲۰۰۹ بر اثر تزریق بیش از حد داروی قوی بی‌هوشی پروپوفول توسط دکترش، در سن ۵۰ سالگی درگذشت. پس از گذشت ۲ سال از مرگ جکسون، دکتر او به ۴ سال حبس در زندان به علت قتل غیرعمد جکسون محکوم شد.

جایزه‌ها و دستاوردهای مایکل جکسون

مایکل جکسون در سن ۲۴ سالگی به آن چنان شهرت و محبوبیتی دست یافت که تا آن زمان تنها هنرمندانی نظیر الویس پریسلی و گروه بیتلز بدان دست یافته بودند. در سال ۱۹۸۴، نام جکسون برای دومین بار در پیاده‌روی شهرت هالیوود ثبت شد. او نخستین هنرمند موسیقی بود که نامش دو بار در این پیاده‌رو ثبت می‌شد (تا به امروز فقط ۶ هنرمند موسیقی موفّق به دریافت ۲ ستاره شده‌اند). او در طول فعالیت کاری‌اش، موفق به دریافت نزدیک به ۴۰۰ جایزه شده‌است که این میزان بیشتر از هر هنرمند دیگری در سطح جهان می‌باشد. او از معدود هنرمندانی‌است که دو بار به تالار مشاهیر راک اند رول فرا خوانده شده‌است. در سال ۲۰۰۲، وی به تالار مشاهیر آهنگ‌سازان نیز فرا خوانده شد. دیگر دستاوردهای او عبارتند از تعداد ۳۹ رکورد گینس که باعث شد او به رکورددارترین هنرمند جهان تبدیل شود. او در طول عمرش موفق به برنده شدن ۱۸ جایزهٔ گرمی شد. همچنین او دارای ۱۳ تک‌آهنگ شماره یک در جدول ۱۰۰ آهنگ داغ بیلبورد است (بیش از هر هنرمند مرد دیگری بعد از پایه‌گذاری جدول ۱۰۰ آهنگ داغ بیلبورد).

در سال ۱۹۹۱ (۳۳ سالگی مایکل)، مراسم جایزهٔ موزیک ویدئوی ام‌تی‌وی، به خاطر تأثیر بسیار زیادی که جکسون بر روی شبکهٔ ام‌تی‌وی گذاشت، «جایزهٔ ویدئوی پیشگام ام‌تی‌وی» را که بزرگ‌ترین و معتبرترین جایزهٔ این مراسم است، به نام مایکل جکسون تغییر داد و آن را «جایزهٔ ویدئوی مایکل جکسون» نامید.

مایکل بیش از هر هنرمند دیگری آلبوم پرفروش دارد. آلبوم تریلر او پرفروش‌ترین آلبوم موسیقی جهان در تمام دوران‌ها است. آلبوم بد در رتبهٔ پنجم و آلبوم خطرناک در رتبهٔ ۱۳ پرفروش‌ترین آلبوم‌های موسیقی جهان جای گرفته‌اند.

مایکل جکسون «پرفروش‌ترین هنرمند جهان در تاریخ نمایش» است. از آثار وی، بدون در نظر گرفتن گروه جکسون فایو، بین ۷۵۰ میلیون تا ۱ میلیارد نسخه در جهان به فروش رفته‌است. او پرفروش‌ترین هنرمند موسیقی تاریخ نیز می‌باشد.

وی محبوب‌ترین هنرمند در تاریخ صنعت نمایش، مشهورترین انسان مَرد جهان در طول تاریخ و پرجایزه‌ترین هنرمند جهان است. کتاب گینس در سال ۲۰۰۶ اعلام کرد که مایکل جکسون «مشهورترین انسان زندهٔ جهان» است. همچنین فعالیت‌های نیکوکارانهٔ مایکل باعث شد که کتاب گینس در سال ۲۰۰۰ رکورد «نیکوکارترین فرد مشهور» را به نام او ثبت کند. او بیشتر ثروت خود را به انجام کارهای خیریه بخشید. او ۲ بار نامزد جایزهٔ صلح نوبل شده‌است؛ یک‌بار در سال ۱۹۹۸ و دیگری در سال ۲۰۰۳.

مایکل جکسون دارای مدرک دکترای ادبیات انسانی از دانشگاه متحد سیاهپوستان است. همچنین دارای دکترای افتخاری ادبیات انسانی از دانشگاه فیسک نیز می‌باشد.

منبع : ویکی‌پدیا

 

برطرف کردن مشکل شکست صدا

توسط 7 مارس 2020

برطرف کردن مشکل شکست صدا :

شکست در صدای خوانندگی، یکی از مشکلاتی است که بیشتر خوانندگان سعی می‌کنند از آن جلوگیری کنند. یک صدای سالم و بی نقص دغدغۀ اصلی هر خواننده‌ای است. برای اینکه یک خواننده صدای خوبی داشته باشد، مهم نیست که صدایش چقدر شگفت انگیز است، صدا باید سالم باشد و مراقبت از آن ضروری است و این باعث می‌شود صحبت کردن و آواز خواندن خواننده، گوشنواز باشد. صدای خوب بسیار با ارزش است و در صورت آسیب‌دیدگی، به راحتی قابل تعمیر یا جایگزینی نیست. بنابراین، ما باید با دقت و به خوبی از صدایمان مراقبت کنیم و مبانی سلامت صدا را رعایت کنیم.

 

مشکلات شکست صدا در صداسازی و خوانندگی :

 

اگر خواننده سعی داشته باشد قدری بالاتر بخواند، مشکلی که با آن روبرو می‌شود، شکست صداست. این مشکل معمولا وقتی رخ می‌دهد که انتقال به گام بالاتراز گام قبل، به نرمی انجام نشود. خواندن در دامنۀ میانی صدا معمولا مشکل ساز نیست. ولی خواندن در قسمت‌های پایین نیاز به استفاده از چست ویس دارد، در حالی که قسمت‌های بالای صدا نیاز به استفاده از هد ویس یا گاهی صدای میکس دارند. بنابراین هنگام خواندن باید بین چست ویس به صدای میکس یا هد ویس، انتقال صورت بگیرد. برعکس آن هم صدق می کند.

دلایل احتمالی شکست صدا در صداسازی و خوانندگی :

هماهنگی عضلات

تعادل عضلانی یکی از دلایلی است که باعث شکست صدا در نت‌های بالا بین دو رجیستر می‌شود. این بدان معنی است که هنگام اجرای نت‌های بالاتر، عضلات، تاثیر بیش از حد بر کنترل چست ویس ما دارند. ماهیچه‌های ما از یک نقطه به بعد قادر به کشش بیشتر نیستند و در نتیجه قطع یا تغییر ناگهانی نت‌ها به وجود می‌آید.

جریان هوای مسدود شده

داشتن هوای زیاد در تارهای صوتی می‌تواند باعث ایجاد تنش و فشار شود. از طرف دیگر، عدم وجود مقدار کافی هوا نیز می‌تواند تاثیر بد داشته باشد و تارهای صوتی ما را در ارتعاش دچار مشکل کند. بنابراین، باید تعادل مناسب بین این دوحالت ایجاد شود تا از شکست صدا در خواندن نت‌های بالاتر جلوگیری شود. باید هوای فشردۀ کافی در تارهای صوتی ما وجود داشته باشد تا آن‌ها را به خوبی مرتعش کند.

بالا رفتن حنجره

این فرایند شباهت زیادی با هماهنگی عضلات دارد که در آن می‌توانیم حنجره خود را به صورت یک برجستگی مشاهده و آن را در گلوی خود احساس کنیم. به این مورد “وزنه ی صوتی” نیز گفته می  شود که در آن می‌توانیم به نقطه خاصی برسیم که صدای ما حالت “فریاد زدن” بگیرد. بنابراین، اگر این وزنۀ صوتی را بالاتر ببریم، صدای ما به سمت شکست متمایل می‌شود.

ترس

ما ممکن است در طی یکی از اجراهای خود روی صحنه، شکست صدا یا خارج خواندن در محدوده صوتی بالاتر را تجربه کرده باشیم. حتما خیلی خجالت زده شدیم و قسم خوردیم که این اتفاق آزاردهنده دیگر تکرار نخواهد شد. ترس می‌تواند تنش زیادی به گلو و تمام بدن ما وارد کند که می‌تواند منجر به شکست صدا هنگام صداسازی و خوانندگی شود.

کنترل نامناسب صدا

وقتی هنگام خواندن در حال انجام کاری برای کنترل صدای خود هستیم، در نهایت دچار مشکل تنش می‌شویم که می‌تواند در گام‌های بالا باعث ایجاد شکست در صدای ما شود. چرا که صدای ما در خواندن باید آزاد و ریلکس باشد.

نکتۀ قابل توجه این است که :

هر صدا دارای “نقاط انتقال” است که به شخص کمک می‌کند تا بین رجیسترها حرکت کند. پس از رسیدن به قسمت اوج چست ویس، اجازه دهیم صدای ما خودش را تنظیم کند و سپس به آرامی و نرمی به سمت هد ویس و یا صدای میکس حرکت کنیم. اگر این فرآیند را به خوبی انجام ندهیم، صدای ما دچار شکست می‌شود ونه تنها نمی‌توانیم به صدای خوانندگی خود برسیم بلکه آهنگی که می خوانیم هم خراب می‌شود.

به نقاط انتقال، “پل‌های صوتی” نیز گفته می‌شود که بسیار باریک هستند. یادگیری حرکت در میان این پل‌های باریک، بدون سقوط، از شکست صدای ما و خراب شدن آهنگ در حال اجرا، جلوگیری می‌کند.

مشکلات مربوط به سلامت صدا

چندین مشکل برای سلامت صدا از قبیل گلودرد، خشکی گلو و تجمع مخاط وجود دارد که به طور مستقیم بر عملکرد ما هنگام خواندن تأثیر می‌گذارد. این مشکلات را می‌توان با برخی از درمان‌ها و پیشگیری‌های مناسب برطرف کرد.

خارج از محدوده آواز خواندن

همه ی افراد دارای محدودۀ صدای منحصر به فرد هستند. برخی از آن‌ها می‌توانند تا شش اکتاو را بخوانند و بعضی دیگر باید فقط با یک اکتاو آواز بخوانند. با آموزش صداسازی و خوانندگی، یک خواننده می‌تواند محدودۀ آواز خود را تا چند اکتاو گسترش دهد، اما این نیاز به زمان دارد. تا زمانی که به این هدف برسیم، وقتی می‌خواهیم خارج از محدودۀ صدای خوانندگی خود، آواز بخوانیم، همیشه دچار شکست صدا خواهیم شد. اگر خواندن نت پایین یا بالایی را امتحان کنیم که برای ما راحت نیست، صدای ما دچار شکست می‌شود.

فشار آوردن به صدا

وارد کردن فشار بیش از حد به صدا هنگام خواندن می‌تواند باعث کشیدگی و ایجاد استرس در تارهای صوتی شود. این مورد خطرناک‌تر است زیرا نه تنها باعث شکست صدا می‌شود بلکه به تارهای صوتی نیز فراتر از حد آن‌ها فشار وارد می‌کند. بنابراین، بهتر است هرگز خودمان را مجبور به خواندن خارج از محدوده نکنیم، هرگز به زور نت‌های بالا یا پایین را نخوانیم و هرگز خودمان را مجبور به نگهداشتن یک نت نکنیم.

پیشگیری و راه حل های مشکلات شکست صدا در صداسازی :

تمرینات صداسازی برای پیشگیری از شکست صدا

برای حل مشکلات شکست صدا، تمریناتی تجویز شده‌اند. این تمرینات به صدای ما کمک می‌کند تا به نرمی و بدون تلاش از یک رجیستر خاص به رجیستر بعدی برویم تا اینگونه به نظر برسد که کاملا این دو رجیستر را به هم پیوند داده‌ایم. این تمرین ابتدا عضلات مربوط به سیستم صوتی را تقویت می‌کند. اگر سیستم ساپورت ما از وضعیت مطلوبی برخوردار باشد، این تمرین به صدای ما کمک می‌کند تا با تارهای صوتی هماهنگ شود، بنابراین جریانی یکدست از یک رجیستر به رجیستر بعدی، بدون شکست صدا، ایجاد می‌کند. صدای ما سریعا به یک ساز واحد تبدیل می‌شود. (برای دیدن تمرینات تقویت عضله و پرورش صدا در صداسازی توسط علیرضا پوراستاد، اینجا کلیک کنید)

تقویت عضلات تارهای صوتی

تمرینات مداوم در نهایت صدای ما را رشد می‌دهد و صدایمان دقیقاً مانند یک رودخانه جریان خواهد یافت. همینطور که ادامه می‌دهیم، به جایی می‌رسیم که انگار هیچوقت مشکل شکست صدا نداشته ایم. سیستم‌های بیولوژیکی ما به طرز حیرت انگیزی خوب هستند و به محض یادگیری چگونگی انجام کاری، بدن و ذهن ما به طور خودکار می‌توانند آن را به خاطر بسپارند و در هر زمان و بدون اشتباه آن را مجددا تولید کنند. بنابراین، برای جلوگیری از این نوع مشکلات صدا، باید با تمرین‌های خوانندگی  روی صدای خود بیشتر کار کنیم تا به صدای کاملی برسیم.

نوشیدن آب قبل از خواندن

بسیار مهم است که قبل از هر بار آواز خواندن اطمینان حاصل کنیم که گلو و تارهای صوتی ما به اندازه کافی مرطوب و آبرسانی شده هستند. این کار از خشکی گلو و گرفتگی صدا در هنگام آواز خواندن جلوگیری می‌کند. اگر درست قبل از خواندن دچار خشکی یا درد گلو شدیم، می‌توانیم یک قاشق چایخوری روغن زیتون مصرف کنیم. برای یک وضعیت مطلوب صدا، اطمینان حاصل کنیم که روزانه حداقل هشت لیوان آب (با دمای اتاق) بنوشیم.

خواندن در صدای میکس

گاهی اوقات، صدای ما به دلیل محدود بودن رجیستر، شکسته می‌شود. به عبارت دیگر، خواننده با خواندن نت‌های بالاتر در چست ویس یا برعکس، با برخی مشکلات روبرو می‌شود و این وضعیت همچنین هنگام انتقال صدای ما میان نت‌های پایین و بالا منجر به ایجاد مشکلات در هماهنگی عضلات تارهای صوتی می‌شود. این اتفاق فقط هنگام اجرای نت‌های بالا پیش نمی‌آید. بعضی از خواننده‌ها حتی با خواندن گام‌های پایین هم صدایشان را دچار شکست می‌کنند.

نکتۀ قابل توجه درمورد صدای میکس در صداسازی این است که :

صدای میکس می‌تواند راه حل بهینه برای حل این نوع مشکلات باشد. صدای میکس، رجیسترهای پایین و بالای ما (چست ویس و هد ویس) را ترکیب می‌کند تا آن‌ها را خنثی و وسیع‌تر کند. بنابراین، ما می‌توانیم تمام طیف‌های بالا و پایین نت‌ها را بدون هیچ گونه مشکلی در بریج کردن اجرا کنیم.

ریلکس بودن

آرام باشیم و سعی کنیم هنگام خواندن مضطرب نشویم. اگر هنگام خواندن اضطراب داشته باشیم، دچار مشکلات کنترل تنفس، جریان هوای مسدود شده و حنجرۀ کشیده شده خواهیم شد. سعی کنیم قبل از خواندن ریلکس کنیم و چند نفس عمیق بکشیم.

تمرینات گرم کردن صدا (وارم آپ)

قبل از اجرا، سعی کنیم  تمرین هامینگ، لیپرول و سایر تمرینات گرم کردن صدا را انجام دهیم. این تمرینات به ما کمک می‌کنند که تارهای صوتی خود را آرام تر و آماده تر کنیم تا اجرای عالی داشته باشیم.

فواید گرم کردن صدا :

گرم کردن صدا قبل از خواندن به افزایش انعطاف پذیری تارهای صوتی کمک می‌کند و باعث می‌شود ما برای آواز اصلی آماده‌تر شویم. تمرینات گرم کردن صدا را به بخشی از کارهای روتین صبحگاهی خود تبدیل کنیم. این کار به ما کمک می‌کند تا بدون اینکه صدای خود را تحت فشار قرار دهیم، از تمام پتانسل آن برای خواندن استفاده کنیم. ما شنیده‌ایم یا دیده‌ایم که خواننده‌هایی قبل از اجرا تمرین خواندن “دو-ر-می” یا “می-می-می” را انجام می‌دهند. این یک روش گرم کردن صداست که در آن یک گام را به بالا می‌خوانند و سپس به پایین برمی‌گردند. به آن‌ها گام‌های کروماتیک نیز می‌گویند. تمرینات گرم کردن صدا بستگی به نوع آهنگی دارند که فرد می‌خواهد اجرا کند.

طراحی خواندن آهنگ و برنامه ریزی

پشت هر آهنگ، احساسات و تاثیرات روحی وجود دارد. بسیاری از خوانندگان قادر به خواندن یک نت خاص نیستند چرا که ترس از خواندن آن نت در آن‌ها وجود دارد. این شکست‌های صدا همچنین می‌تواند نتیجه این ترس‌ها باشد. طراحی و برنامه ریزی ساختارهای آهنگ ما می‌تواند یکی از بهترین راه‌ها برای غلبه بر ترس از شکست صدا در حین اجرا باشد، زیرا صدای ما برای هر قسمت از مکانیسم بُرد صدا در آن آهنگ خاص آماده‌تر خواهد بود.

بهتر است در مورد آهنگ فکر کنیم. این کار ضروری است زیرا پس از آن می‌دانیم چه زمانی باید نفس بکشیم، چون باید به صداها نیز فکر کنیم.

با این روش، ما نه تنها از آهنگ خود محافظت خواهیم کرد بلکه به این آهنگ سلیقۀ شخصی خود را نیز اضافه می‌کنیم.

نویسنده : علیرضا پوراستاد

برگرفته از مقالۀ جِیمز مَن (مربی صدا)

 

 

 

 

    سبد خرید