بلاگ

آریتا لوئیز فرانکلین

توسط 23 فوریه 2020

آرتا فرانکلین

آریتا لوئیز فرانکلین (به انگلیسی: Aretha Louise Franklin) (زاده ۲۵ مارس ۱۹۴۲ – درگذشته ۱۶ اوت ۲۰۱۸)، خواننده و ترانه‌سرا معروف سبک‌های موسیقی گاسپل، ریتم اند بلوز، موسیقی سول و موسیقی پاپ و از بزرگان تاریخ آواز و موسیقی آمریکا بود. ترانه‌های *احترام*، *تو به من حس یک زن طبیعی را می‌دهی* و *فکر کن* از کارهای مشهور و موفق وی هستند.

زندگی‌نامه

آرتا فرانکلین که به ملکه سول شهرت داشت و در مدت بیش از نیم قرن فعالیت هنری خود ۱۸ جایزه گرمی برد. فرانکلین در سال ۲۰۱۰ به سرطان لوزالمعده مبتلا شده بود. وی به جز عرصه هنر، در جنبش حقوق مدنی هم فعال بود. فرانکلین در مراسم تدفین مارتین لوتر کینگ، آواز خواند. وی در مراسم سوگند بیل کلینتون و باراک اوباما اجرا داشت. آخرین اجرای او نوامبر ۲۰۱۷ در مراسم بنیاد خیریه ایدز التون جان بود. آرتا فرانکلین وی در ۱۶ اوت ۲۰۱۸ در سن ۷۶ سالگی درگذشت.

منبع : ویکی‌پدیا 

 

ادل لوری بلو ادکینز

توسط 23 فوریه 2020

ادل

ادل لوری بلو ادکینز (به انگلیسی: Adele Laurie Blue Adkins) (زادهٔ ۵ مهٔ ۱۹۸۸) خواننده و ترانه‌نویس بریتانیایی است. شهرت جهانی وی بیشتر به دومین آلبوم استودیویی‌اش با نام «۲۱» که در ۲۱ ژانویهٔ ۲۰۱۱ منتشر شد برمی‌گردد. این آلبوم حدود ۳۰ میلیون نسخه در سرتاسر جهان فروخت.

ایکس‌ال رکوردینگز پس از فارغ‌التحصیلی ادل از مدرسه بریت در سال ۲۰۰۶، یک قرارداد ضبط با او بست. در سال ۲۰۰۷ ادل جایزهٔ منتخب منتقدان بریت را دریافت کرد و نظرسنجی سال ۲۰۰۸ صدای بی‌بی‌سی را برد. نخستین آلبوم وی، «۱۹»، در سال ۲۰۰۸ منتشر شد و موفقیت تجاری و تحسین منتقدان را به همراه داشت. در پنجاه‌و یکمین مراسم جایزه گرمی در سال ۲۰۰۹، ادل جوایز بهترین هنرمند جدید و بهترین اجرای آهنگ پاپ توسط خواننده زن را دریافت کرد.

ادل دومین آلبوم خود، «۲۱» را در اوایل ۲۰۱۱ منتشر کرد. این آلبوم رکورد طولانی‌ترین مدت صدرنشینی در جدول پرفروش‌ترین آلبوم‌های موسیقی در بریتانیا را در کتاب رکوردهای جهانی گینس ثبت کرد و برای او موفقیتی بیش از آلبوم نخستش در پی داشت. وی با این آلبوم موفق به دریافت ۶ جایزهٔ گرمی از جمله بهترین آلبوم سال در گرمی ۲۰۱۲ شد. این آلبوم چهارمین آلبوم پرفروش تاریخ بریتانیا است و در سراسر جهان بیش از ۳۰ میلیون نسخه از آن به فروش رفته‌است. در سال ۲۰۱۳ او موفق به کسب جایزهٔ گلدن گلوب و جایزهٔ اسکار برای ترانهٔ اسکای‌فال در فیلم اسکای‌فال جیمزباند شد، که طی همین پیروزی توانست از رقیبان خود همانند تیلور سویفت پیشی بگیرد.

پس از وقفه‌ای ۳ ساله، ادل سومین آلبوم خود، «۲۵» را در ۲۰ نوامبر ۲۰۱۵ منتشر کرد. آین آلبوم رکورد بیشترین فروش در هفتهٔ اول را در ایالات متحد و بریتانیا شکست و در بیشتر جداول موسیقی جهان در صدر قرار گرفت.

تخمین زده می‌شود که حدود ۱۰۰ میلیون از آلبوم‌های ادل و تک‌آهنگ‌های او در سرتاسر جهان فروخته شده‌است و ادل را یکی از پرفروش‌ترین هنرمندان جهان کرده‌است.

حرفه

۲۰۰۸ تا ۲۰۱۰: آلبوم ۱۹ و موفقیت‌های تجاری :

در سال ۲۰۰۸ آلبوم «۱۹» توسط ادل منتشر شد. ازآنجاکه ادل این آلبوم را در ۱۹ سالگی‌اش ضبط کرد، ۱۹ نام گرفت. ۱۹ اولین آلبوم استودیویی ادل است. این آلبوم در سال ۲۰۱۱، با آن که هنوز ۳ سال از انتشارش می‌گذشت، چهارمین آلبوم پرفروش سال ۲۰۱۱ در بریتانیا شد.

ادل در نوزده سالگی بر اثر بیماری خون ریزی تارهای صوتی عمل‌های متعددی انجام داد که در نتیجه تعدادی از کنسرت‌هایش نیز لغو گردید؛ اما او از طرفداران خود عذرخواهی کرد و قول داد پس از بهبود کامل دوباره کنسرت‌هایش را برگزار کند.

یک بعد از ظهر با ادل نخستین تور – کنسرت ادل بود که در حمایت از آلبوم ۱۹ انجام گرفت.

۲۰۱۰ تا ۲۰۱۴: آلبوم ۲۱ و رکوردها :

ادل در ۲۴ ژانویه ۲۰۱۱ آلبوم «۲۱» را منتشر کرد، که ۱۸ هفته، نخستین آلبوم پرفروش بریتانیا (هرگز زنی در تاریخ موسیقی بریتانیا به چنین رکوردی دست نیافته‌است) و ۱۳ هفته، پرفروش‌ترین آلبوم ایالات متحده بود. آلبوم ۲۱ در ۲۴ کشور جهان در رتبهٔ نخست جدول آلبوم‌های پرفروش بوده و در مجموع ۱۳ میلیون نسخه از آن به فروش رفته‌است. این آلبوم با فروش ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار نسخه، پرفروش‌ترین آلبوم سال ۲۰۱۱ در بریتانیا است.

ادل در ۵۴اُمین مراسم جایزه گرمی که در سال ۲۰۱۲ برگزار شد، برندهٔ ۱ جایزه شد که جایزه‌های «آلبوم سال»، «ضبط سال» و «ترانهٔ سال» از جمله آن بود. به این ترتیب، ادل دومین زن تاریخ است که توانسته در یک شب، تعداد ۶ جایزهٔ گرمی را برنده شود. همچنین او در سال ۲۰۰۹ برندهٔ جایزهٔ «بهترین هنرمند جدید» از همین مراسم شده بود. به همین دلیل او سومین هنرمندی است که موفق شده در طول دوران هنریش، ۴جایزهٔ بزرگ مراسم گرمی را برنده شود.

ادل ریمیکسی با نام «آهنگ عاشقانه را به آتش کشیدن» دارد که ترکیبی از ترانهٔ «مثل یک ترانه عاشقانه دوستت دارم» سلنا گومز و ترانهٔ «باران را به آتش کشیدن» خود ادل است.

ادل زنده دومین تور – کنسرت ادل بود که در حمایت از آلبوم ۲۱ انجام گرفت.

۲۰۱۵ تا کنون:آلبوم ۲۵

در ۲۷ اوت ۲۰۱۵ بیلبورد گزارش کرد که ایکس‌ال رکوردینگز، ناشر ادل، قصد انتشار آلبوم وی رال در نوامبر ۲۰۱۵ دارد. در هفتاد و دومین جشنواره فیلم ونیز که در ماه سپتامبر بود ،سیا خواننده استرالیایی اعلام کرد که ادل در تک‌آهنگ زنده با او همکاری خواهد کرد. در ۲۲ اکتبر همان سال ادل رسماً تأیید کرد که آلبوم بعدی او در نوامبر منتشر می‌شود. نخستین تک‌آهنگ آلبوم نیز فردای همان روز یعنی ۲۳ اکتبر با نام سلام منتشر شد. نماهنگ این آهنگ نیز در همان روز منتشر و با ۲۷٬۷ میلیون بازدید در ۲۴ ساعت اول در یوتیوب رکورد قبلی که متعلق به آهنگ خصومت از تیلور سوئیفت بود را شکست. این نماهنگ حدوداً با میانگین ۱ میلیون بار بازدید بر ساعت توانست در ۸۸ روز به بازدید ۱ میلیاردی در یوتیوب برسد که سریعترین نماهنگی بود که به این عنوان دست یافت.همچنین آهنگ سلام در بسیاری از کشورهای جهان اول شد و موفقیت بسیار چشمگیری را برای ادل به همراه آورد.

آلبوم ۲۵ رسماً در ۲۰ نوامبر منتشر شد و در اولین هفته انتشار با ۸۰۰ هزار کپی در چارت انگلستان به رتبه نخست رسید. این آلبوم ۷ هفته متوالی در چارت‌های استرالیا، انگلستان و آمریکا در رتبه اول ماند و با ۱۷٬۴ میلیون فروش فقط در سال ۲۰۱۵؛ به پر فروش‌ترین آلبوم سال تبدیل گشت. در همان ماه اعلام شد که تور جدید ادل به نام ادل زنده ۲۰۱۶ در سال ۲۰۱۶ و از اروپا شروع می‌شود. ادل همچنین در مراسم جایزه بریت ۲۰۱۶ چندین جایزه مانند آلبوم و تک‌آهنگ سال بریتانیا را کسب کرد.این آلبوم تاکنون نیز بیش از ۱۹ میلیون فروش جهانی داشته‌است.

زندگی شخصی

ادل ادکینز در ۵ مه ۱۹۸۸ و در تاتنهام لندن به دنیا آمد. مادرش وی را در سن ۱۸ سالگی به دنیا آورد. ادل مادرش را بهترین دوست و مشوق خود می‌داند و در سخنرانی اشک بارش در مراسم گرمی ۲۰۱۲ نسبت به مادرش احساساتی شده و گفت: «فقط می‌خواهم بگویم، مادر، دخترت کارش را خوب انجام داد.»

در ژانویه ۲۰۱۲ گزارش شد ادل رابطهٔ عاشقانه‌ای را با سایمن کُنِکی، کارافرین خیریه شروع کرده‌است. ادل در ژوئن ۲۰۱۲ اعلام کرد او و سایمن منتظر تولد فرزندشان هستند. او در ۱۹ اکتبر ۲۰۱۲ پسرشان، انجلو، که فرزند اول او و فرزند دوم سایمن بود را به دنیا آورد.

در سال ۲۰۱۳ ادل و کنکی پرونده‌ای علیه یک آژانس عکاسی در بریتانیا تشکیل دادند که عکس‌هایی که پاپاراتزی‌ها از پسرشان در یک سفر خانوادگی گرفته بودند، چاپ کرده بود. وکلای آن‌ها توانستند در ژوئیه ۲۰۱۴ از طرف کمپانی دریافت خسارت کنند.

افرادی چون کارل لاگرفلد و جون ریورز از ادل بخاطر وزنش انتقاد کرده‌اند ولی در مقابل نیز بسیاری از افراد از او حمایت کرده‌اند و بیان کرده‌اند او از وزنش راضی است و تنها در صورتی به فکر تغییر میفتد که روی سلامتی یا زندگی جنسیش اثر بگذارد. ادل معتقد است تنها صداست که برای یک خواننده اهمیت دارد

ادل از لحاظ سیاسی حامی حزب کارگر است. او متولد تاتنهام است و از تیم فوتبال تاتنهام هاتسپر حمایت می‌کند.

ادل از زمانی که مادر شد فعالیت‌های موسیقی اش را کمتر کرد اما این مسئله باعث نشد که درآمد او کم شود. به گفته یک منبع آگاه علی‌رغم اینکه وی ۴ سال آلبوم جدیدی منتشر نکرده بود اما روزانه ۸۰ هزار پوند به درآمدش افزوده می‌شود. وی صاحب دو کارخانه است که طی ۲۲ ماه ۵۴ میلیون پوند درآمد داشته‌است. ادل بارها گفته‌است که فرزندش اولویت زندگی اوست و دوست دارد یک مادر تمام وقت باشد. در ژانویه ۲۰۱۵ گزارش شد که ادل حدوداً ۱۸۰ میلیون دلار دارایی دارد و ثروتمندترین موسیقیدان زیر ۳۰ سال دنیااست. البته ادل در نوامبر ۲۰۱۵ آلبوم جدیدش را منتشر کرد و که فروش شگفت‌انگیزی داشت. ادل به عنوان یک نماد برای جامعه دگرباشان جنسی شناخته می‌شود. در ۱۲ ژوئن ۲۰۱۶ و بنا بر طبق عادت عاطفی، اجرای خودش در آنتورپ بلژیک را به قربانیان تیراندازی باشگاه شبانه اورلندو تقدیم کرد.

منبع : ویکی‌پدیا

مشکل تند صحبت کردن

توسط 23 فوریه 2020

آیا تا به حال مجبور شده‌ایم به کسی گوش دهیم که با سرعت بسیار بالا صحبت می‌کند؟

تند صحبت کردن، می‌تواند حس یک حملۀ کلامی بی وقفه را بدهد و با این حال، تند صحبت کردن، دامی است که بسیاری از سخنرانان در آن گرفتار می‌شوند. رسیدن به سرعت فوق العاده بالا در صحبت کردنِ ما، نه تنها خسته‌کننده و عصبی‌کننده است، بلکه می‌تواند بی ادبانه نیز باشد. برای تمایل افراد به تند صحبت کردن و ادامه دادن به افزایش سرعت در صحبت، دلایل مختلفی وجود دارد. خوشبختانه اقدامات عملی کاملاً قطعی وجود دارد که می‌توانید برای کاهش سرعت در صحبت کردن، و بهبود چشمگیر در ارتباط با دیگران از آن‌ها استفاده و درست صحبت کنیم.

چطور با سرعت بالا صحبت می‌کنیم حتی بدون آنکه خودمان متوجه شویم ؟

تشخیص اینکه خیلی سریع صحبت می‌کنیم برایمان وحشتناک است. احساس می‌کنیم هیچ تصوری از اینکه چگونه به این نقطه (یا  بهتر است بگوییم سرعت) رسیده‌ایم نداریم و مطمئناً نمی‌دانیم که چگونه سرعت این قطار فراری در دهانمان را کم کنیم! اکثر افراد اگر همۀ دلایل زیر را برای تند صحبت کردن تجربه نکرده باشند، حتما برخی از آن‌ها را تجربه کرده‌اند.

چرا تند صحبت می‌کنیم ؟

اضطراب داشتن :

ما اضطراب داریم. اضطراب ناشی از ارائۀ کاری، شرکت در یک کنفرانس یا صرفاً مکالمه با یک مافوق دلهره‌آور، می‌تواند برای شروع روند بالارفتن سرعت کافی باشد. وقتی این پروسه شروع شد، کنترل مجدد آن می‌تواند بسیار سخت باشد.

عدم داشتن تنفس کافی :

ترس از نداشتن نفَس کافی است. متأسفانه، این یک وضعیت جسمی کاملا واقعی است که توسط اضراب ایجاد می‌شود، چرا که اضطراب باعث تنفس کم عمق و کنترل نشده می‌شود که برای صحبت کردن مناسب کافی نیست. وارد کردن فشار بیش از حد هوا در ابتدای عبارت یا جمله، مشکل گفتاری دیگری است که باعث می‌شود افراد سرعت صحبت کردن خود را افزایش دهند.

عدم درک موضوع :

نیاز به اثبات دانش و درک کامل ما از یک موضوع خاص است. چه انگیزۀ ما این باشد که شنوندگان خود را با محاصرۀ اطلاعاتی متقاعد کنیم (که احتمالاً مخاطبین ما آن را نمی‌فهمند چرا که به سرعت بیان می‌شود) وچه انگیزه مان نشان دادن برتری فکری ما در مورد موضوع مورد نظر باشد (که برای بسیاری از شنوندگان ناخوشایند است یا باعث پرت شدن حواس می‌شود)، بعید به نظر می‌رسد که عجله در ارائۀ مطلب، باعث شود کسی تحت تاثیر ما قرار بگیرد یا ما را تحسین کند. با این حال، بسیاری از سخنرانان سعی می‌کنند این کار غیرممکن را انجام دهند!

تنوع در لحن صدا :

عامل بعدی که می‌تواند سرعت صحبت ما را بالا ببرد، یک فقدان کلی در تنوع لحن صدا است. بیشتر مردم تصدیق می‌کنند که سریعترین راه برای از دست دادن شنونده، صحبت کردن با حالت ترسناک “یکنواخت” است. اگر می‌دانیم که در این گروه قرار داریم، ممکن است افزایش سرعت صحبت، تنها گزینۀ ما برای حفظ هیجان باشد و این یک چرخۀ معیوب است – هرچه تند تر صحبت کنیم، زیر و بم و لحن صدای ما بیشتر آسیب می‌بیند و مجبورمی‌شویم که باز هم تندتر صحبت کنیم و این وضع ادامه دارد.

عدم آمادگی :

آخرین دلیل رایج برای تند صحبت کردن، عدم آمادگی است. شروع یک سخنرانی، تماس تلفنی یا مکالمه  با عدم آمادگی می‌تواند منجر به ایجاد احساسی دائمی برای “عقب نماندن” شود. اما مسلما هر چقدرهم سریع صحبت کنیم هرگز نمی‌توانیم به لحظۀ شروع صحبت برگردیم.

انجام اقدامات لازم برای درست صحبت کردن در صداسازی:

 

آگاهی از تنفس مناسب و پشتیبانی نفس :

آگاهی از تنفس مناسب و پشتیبانی نفس، یکی از مهمترین اقدامات عملی است که می‌توانیم انجام دهیم. تنفس مؤثر کمک خواهد کرد تا اضطرابی که روی سرعت صحبت کردن ما اثرگذار است، چه از نظر جسمی و چه از لحاظ روحی، کاهش پیدا کند. قبل از گفتن هر جمله، به خودمان برای تنفس زمان بدهیم. هنگامی که با استفاده کردن از تنفس خود، به عنوان یک ابزار تفسیری و تنظیم کننده، احساس راحتی کردیم، می‌توانیم فاصلۀ بین نفس‌ها را افزایش دهیم. نفس کشیدن ما، نه تنها ما را مطمئن‌تر و متفکرتر نشان می‌دهد، بلکه ما “سوخت صوتی”  لازم را خواهیم داشت تا به صورت قاطعانه پیام خود را منتقل کنیم.

پشتیبانی مناسبِ تنفس :

پشتیبانی مناسبِ نفس به ما این امکان را می‌دهد تا تنوع لحن خود را کشف کنیم. زیر و بمی صدا، جایگذاری، ریتم و آهنگ گفتار ما، لحن ما را می‌سازند. انواع مختلف نوشته‌ها را با صدای بلند بخوانیم تا دامنۀ خلاق صدای خود را افزایش دهیم. خارج از محدودۀ “موارد کاری” فکر کنیم. خواندن کتاب‌های داستانی، مقاله‌ها و تبلیغات مجلات، حتی تقلید از تبلیغات تلویزیونی و رادیویی می‌توانند روش‌هایی سرگرم کننده و مؤثر در از بین رفتن یکنواختی لحن ما باشند.

داشتن آمادگی لازم :

آماده بودن، تاثیر فراوانی در کاهش سرعت برای همۀ کسانی که تند صحبت می‌کنند خواهد داشت. حتماً دو یا سه خط اول ارائه یا مکالمۀ تلفنی خود را آماده کنیم. این خطوط را با صدای بلند بخوانیم تا بتوانیم آن‌ها را خالصانه و با اقتدار و با سرعت عادی انتقال دهیم. خیلی به ندرت می‌توانیم تشخیص بدهیم که تعامل دوطرفه با شنونده به کجا خواهد رسید، اما می‌توانیم مسئولیت چگونگی شروع آن را برعهده بگیریم! ساختن و تمرین یک پایان بندی قوی نیز به همین اندازه مهم است. این پایان بندی باید خلاصۀ پیامی باشد که ما در تلاش برای رساندن آن هستیم.

فرصت دادن برای شنیده شدن :

به یاد داشته باشیم که هر بار که با یک فرد یا یک گروه صحبت می‌کنیم،  باید به آن‌ها فرصتی دهیم تا واقعاً به ما گوش دهند. کسب معلومات، نیاز به یک چشم‌انداز از اطلاعات گفته شده، هم از جانب ما و هم از طرف شنوندگان دارد. کند کردن سرعت گفتار ما برای اینکه به یک دیدگاه اجازۀ شکل گیری بدهیم بسیار مهم است. وقتی با سرعتی که برای شنونده مناسب است صحبت می‌کنیم، دیگر فقط صحبت نمی‌کنیم، بلکه شروع به ارتباط گرفتن با مخاطب می‌کنیم.

نویسنده : علیرضا پوراستاد

برگرفته از مقالۀ پائول گایگر(دانشیار مربیگری گفتار در مرکز مربیگری صدای نیویورک)

 

نکات مهم خوانندگی برای آقایان

توسط 23 فوریه 2020

در خوانندگی و صداسازی، دامنۀ صدای خود را کشف کنیم:

اولین و مهم‌ترین نکتۀ خوانندگی و صداسازی برای آقایان، تعیین دامنۀ صداست. منظور از دامنۀ صدا در صداسازی و خوانندگی چیست؟ دامنۀ صدا در صداسازی محدودۀ بین بالاترین نت و پایین‌ترین نت موسیقی است که شخص می‌تواند با صدای نرمال و راحت اجرا کند. وقتی می‌گوییم راحت بخواند، منظور خواندن با صدایی در سطح صدای گفتار است، بدون داد زدن، فریاد یا فشار آوردن به صدا و بدون وارد شدن به فالستو.

در خوانندگی و صداسازی، ژانری را برای شروع انتخاب کنیم:

توانایی راحت خواندن و رسیدن به صدای خوانندگی در تمام ژانرهای موسیقی یا حداقل چند ژانر از موسیقی، دارایی بزرگی برای خوانندۀ جویای نام است. بنابراین، بهتر است که اگر سبک کلاسیک را دنبال می‌کنیم، پاپ، جاز یا هر چیز دیگر را هم یاد بگیریم.

در خوانندگی و صداسازی، قطعۀ مناسبی را انتخاب کنیم:

برای برای انتخاب قعۀ مناسب در خوانندگی و صداسازی، باید دامنۀ صدا و استایل خواندن خود را بدانیم. همه نمی‌توانند در تمام دامنه‌های صدا یا هر نوع آهنگی  بخوانند. اگر یک خوانندۀ مشهور با صدای خوب، آهنگ خوانندۀ دیگری را بخواند که برایش مناسب نیست، به نظر گوشخراش می‌آید. استایل‌های مختلف را امتحان کنیم و از دیگران نظر بخواهیم. باید آهنگ‌هایی را انتخاب کنیم که برای وضعیت فعلی ما مناسب هستند. وقتی مهارت‌های خوانندگی ما پیشرفت کردند و دامنۀ صدایمان برای اجرای نت‌های بالاتر وسیع‌تر شد، می‌توانیم آهنگ‌های چالش برانگیزتری را انتخاب کنیم.

 در خوانندگی و صداسازی، کنترل تنفس را یاد بگیریم:

کنترل نفس در خوانندگی و صداسازی یکی از مهارت‌های ضروری است که خوانندگان مبتدی مرد باید یاد بگیرند. ما باید یاد بگیریم که چگونه عضلات حنجره را کنترل کنیم، و برای یادگیری تمامی استایل‌ها آماده باشیم. به علاوه، باید در تکنیک‌های مختلف خوانندگی حرفه ای شویم و وضعیت نشستن یا ایستادنی را هنگام خواندن داشته باشیم که اجازۀ عبور جریان هوا را به صورت حداکثری به ما بدهد. تکنیک‌های ریلکس کردن و اجرای روی صحنه را نیز باید فرا بگیریم.

برای بهبود تکنیک تنفس خود در صداسازی و خوانندگی، حتما تنفس شکمی داشته باشیم یعنی :

باید مطمئن شویم که شکم ما هنگام دم و بازدم به تدریج باز می‌شود و هنگامی‌که در حال خواندن هستیم، هوا باید به صورت کنترل شده از گلوی ما عبور کند. روش دیگری برای چک کردن اینکه آیا درست می‌خوانیم یا نه این است که در مقابل آینه بایستیم و خودمان را هنگام خواندن مشاهده کنیم. اگر سیب گلوی ما هنگام خواندن زیاد بالا و پایین می‌رود، باید برای کنترل آن بیشتر تمرین کنیم. فقط آن موقع است که می‌توانیم بدون فشار آوردن به تارهای صوتی خود بخوانیم.

در خوانندگی و صداسازی، صدای خود را با تمرینات صداسازی تقویت کنیم:

بعد از کشف دامنۀ صدای خود، قدم بعدی بهبود کیفیت و قدرت صدا از طریق انجام تمرینات منظم صداسازی است. تمرینات صداسازی بخشی از آموزش‌های خوانندگی و صداسازی هستند. با گام‌های بالا رونده و پایین رونده شروع کنیم. ریتم، استکاتو و تمپو را تمرین کنیم. هنگام تمرین از فشار نیاوردن به تارهای صوتی برای خواندن نت‌های بالا که خارج از دامنۀ صدای ما هستند، اطمینان حاصل کنیم. با تمرینات منظم صداسازی، دامنۀ صدای ما قطعا وسیع‌تر می‌شود و قادر به خواندن نت‌های بالاتر خواهیم بود. اما تا آن زمان، مراقب باشیم که به صدای خود آسیب نزنیم.

در خوانندگی و صداسازی، مهارت های شنیداری خود را بهبود ببخشیم:

گوش کردن به اندازۀ تمرین خوانندگی اهمیت دارد. باید یاد بگیریم که در خوانندگی و صداسازی باید به خوبی گوش بدهیم و متوجه بشویم که خوانندگان دیگر چطور اجرا می‌کنند. همچنین باید تنوع شنیداری خود را با گوش دادن به انواع مختلف آهنگ و سبک‌های مختلف تقویت کنیم و یاد بگیریم که به جای اکتفا کردن به سبکی که با آن راحت هستیم، ژانرهای دیگر را هم بتوانیم بخوانیم. با گوش دادن به خوانندگانی مانند مایکل جکسون، باب مارلی، علی خان و خیلی‌های دیگر می‌توانیم چیزهای زیادی در مورد زیر و بمی صدا، طرز بیان و ادای کلمات و غیره، بیاموزیم. ابهبود مهارت شنیداری در خوانندگی و صداسازی راهنمایی بسیار مهمی برای خوانندگان مرد است چرا که باید بدانیم مخاطبین ما شامل طیف‌های مختلفی از افراد هستند. بنابراین وظیفۀ ما است که این تنوع را به خوبی ارائه دهیم.

در خوانندگی و صداسازی، صدایمان را سلامت نگه داریم:

وقتی مردم به راه‌های حفظ سلامتی صدا فکر می‌کنند، معمولا قبول ندارند که سلامت کلی بدن برای خوانندگی ضروری است. برای هر خواننده‌ای بسیار مهم است که بدن سالمی داشته باشد. بدن سالم، صدایی جوان و سالم را به ما می‌دهد. شش‌ها در داشتن صدای خوب نقش حیاتی دارند. هر چه ظرفیت شش‌های یک خواننده بیشتر باشد، خوانندگی او بهتر می‌شود. خواندن تنها به وسیلۀ تارهای صوتی و شش‌ها انجام نمی‌شود، بلکه شامل حرکت تمام بدن می‌شود. بسیاری از خوانندگان حرفه‌ای، ساعت‌ها روی صحنه فعال هستند. این نیازمند آمادگی کامل بدنی است و ما باید نقشه‌یابی بدن در خوانندگی را بدانیم. ما می‌توانیم بدن و شش‌های خود را همزمان با تمرینات صداسازی آماده نگه داریم. تمرینات صداسازی سبک مثل پیاده روی، دوچرخه سواری و شنا، بهترین گزینه‌ها برای یک تمرین خوب و بدون ریسک آسیب در صداسازی هستند. در حقیقت تمرینات جسمی مداوم ظرفیت شش‌های ما را برای خوانندگی بهبود می‌بخشد. برای اینکه بدنمان از درون آماده باشد، باید رژیمی شامل میوه‌ها و سبزیجات تازه داشته باشیم. اگر سیگاری سنگین هستیم، سعی کنیم سیگار را ترک کنیم.

در خوانندگی و صداسازی، گرم کردن صدا قبل از خواندن:

یکی از بهترین راهنمایی‌ها برای خوانندگی، داشتن تمرینات گرم کردن صدا یا همان وارم آپ قبل از آواز خواندن است. خوانندگی تفاوتی با ورزش‌های بدنی ندارد. عضلات و تارهای صوتی ما هر دو برای گرم شدن و داشتن سرعت کامل نیاز به زمان دارند. تمرینات گرم کردن صدا زیادی وجود دارند که تارهای صوتی را برای خواندن آماده می‌کنند. در ابتدای تمرین، آرام و نرم بخوانیم و به صدای خود فرصت گرم شدن و رسیدن به سرعت کامل را بدهیم. صدا نباید قبل از آماده شدن تحت فشار قرار بگیرد. هیچ اشکالی ندارد که نتی که برایمان خیلی بالا است را در اکتاوری پایین‌تر بخوانیم. هر خواننده‌ای نیاز به تمریناتی در صداسازی و خوانندگی دارد که توانایی‌های او را بیشتر کند. یک خوانندۀ خوب در تمام نواحی و گام‌های موسیقی کار می‌کند. گرم کردن صدا در صداسازی قبل از خواندن، تحمل آن را بالا می برد و توانایی‌های ما را برای خواندن در نواحی و استایل‌های مختلف موسیقی بیشتر می‌کند.

در خوانندگی و صداسازی، آموزش آواز:

هر خوانندۀ جدی باید یک مربی صداسازی داشته باشد. خواننده‌هایی که تازه شروع به کار کرده‌اند باید مربی خوبی داشته باشند که به آن‌ها در پیدا کردن صدایشان کمک کند. یک مربی خوب صداسازی با تمرینات آوازی می‌تواند به ما در پیدا کردن دامنۀ صدایمان کمک کند. با تمرینات بخصوصی که برای هر خواننده در نظر گرفته می‌شود، مربی صداسازی می‌تواند در تنفس، قوی کردن صدا و وسیع کردن محدودۀ صدا کمک کند. مربی صداسازی و خوانندگی به ما راهنمایی‌های عالی در خواندن می‌دهد و به ما کمک می‌کند تا از شر عادت‌های بد خلاص شویم.  با تمرینات مداوم صداسازی، ما مجبور می‌شویم بیشتر تلاش کنیم و این توانایی‌های ما را در خوانندگی و صداسازی به درجات بالاتر می‌برد. خواننده‌ها باید اطمینان حاصل کنند که مربی صداسازی واجد شرایطی را انتخاب می‌کنند. برای معرفی مربی خوب صداسازی می‌توانیم از افراد و نهادهای مرتبط کمک بگیریم. هر خواننده‌ای، چه تازه کار باشد و چه حرفه‌ای و دارای درآمد میلیونی از موسیقی، به آموزش های مداوم خوانندگی و صداسازی نیاز دارد.

در خوانندگی و صداسازی، بعضی از بایدها و نبایدها برای خوانندگان مشتاق مرد:

تمرینات صداسازی:

هیچ چیز جای تمرینات صداسازی، صبر و پشتکار در خوانندگی را نمی‌گیرد. کمی استعداد و تلاش فراوان تاثیر زیادی در ساختن یک ستارۀ صداسازی و خوانندگی از ما خواهد داشت.

ترک سیگار در صداسازی:

سیگار نکشیم. سیگار کشیدن قطعا به تارهای صوتی ما آسیب می‌زند و به صدایمان حالت خشن و ناسالمی می‌دهد که برای گوش شنوندگان خوشانید نیست.

تغذیه درست در صداسازی:

از تنقلات چرب، غذاهای سرخ کرده و خوراکی‌های شکلاتی دوری کنیم چرا که برای صدا خوب نیستند. آب سرد و بستنی و همچنین هر چیزی که خیلی داغ باشد را هم قبل از اجرا نخوریم. هر خوراکی سردی، گلو را خشک می‌کند و باعث شکست صدا می‌شود. مقدار زیادی مایعات ولرم بنوشیم.

نویسنده: علیرضا پوراستاد

برگرفته از مقالۀ جیمزمن (مربی صداسازی)

https://majoringinmusic.com/

 

 

لارا فابیان

توسط 14 فوریه 2020

لارا فابیان

لارا فابیان (به انگلیسی : Lara Fabian) (متولد ۹ ژانویه ۱۹۷۰ با نام لارا کروکرت Lara Crokaert در ایتربیئک، بلژیک) خواننده‌ای بلژیکی-کانادایی است که به خاطر توانایی‌های آوازی و تکنیک بالایش زبانزد است.

لارا از پدری بلژیکی و مادری ایتالیایی متولد شد و پنج سال اول زندگی خود را در ایتالیا گذراند. پس از آن به همراه خانواده به بلژیک مهاجرت کرد و به تشویق پدر گیتاریست خود در کلاس‌های آوازخوانی حضور پیدا کرد. او در ۱۶ سالگی اولین آهنگ خود را می‌سازد و در ۲۰ سالگی با ریک آلیسون (Rick Alison) آهنگساز و ترانه‌سرا، اشنا می‌شود و به همراه او به کانادا مهاجرت می‌کند. لارا و ریک اولین آلبوم خود را به زبان فرانسه به نام “لارا فابیان” در کانادا منتشر می‌کنند که با اقبال عمومی مواجه می‌شود.

وی به زبان‌های فرانسوی، ایتالیایی، اسپانیایی، انگلیسی، و روسی ترانه می‌خواند و در تمامی این زبان‌ها سلیس است. علاوه بر این و به زبان پرتغالی نیز ترانه خوانده، یک ترانه به زبان آلمانی اجرا کرده و اندکی نیز هلندی می‌داند.

وی در سال ۱۹۹۴ ملیت کانادایی گرفت و در آن زمان در شهر کبک فعالیت خود را آغاز کرد. دامنه صدای او بیشتر از سه اکتاو است.

آهنگ دوستت دارم (به فرانسوی: je t’aime) وی از معروف ترین کارهای اوست.

زندگینامه لارا فابیان

لارا در رشتۀ حقوق تحصیل کرده است. اگر او خواننده نمی‌شد یک حقوقدان در بخش جرم‌شناسی کودکان بود. پیشتر از این او دوست داشت که پرستار مهد کودک باشد چون کودکان را بسیار دوست دارد.

معبود دوران کودک او باربارا استرایسند (خواننده و بازیگر فیلم و تئاتر و آهنگساز آمریکایی) بود. پس از آن‌که فیلم (Yentl) باربارا را در چهارده‌سالگی نگاه کرد به خودش قول داد که روزی در صحنۀ ثبت موسیقی و آهنگ برای فیلم، آواز بخواند و بالأخره این کار را کرد.

کارهای لارا از آن‌رو مشهور و پرطرفدار است که اجراهایش با تمام احساس اجرا می‎شوند. لارا در این مورد می‎گوید: «کسی که احساس قلبی خود را منتقل می‎کند، اهمیتی ندارد به ژاپنی می‎خواند یا هندی یا ایتالیایی.» علاقۀ لارا به فیلم بیمار انگلیسی (The English Patient) نشان می‎دهد که او به‌شدت با خودش درگیر است و سکانس‎های آن فیلم گویا تصویری از زندگی این هنر‌پیشه است. یکی از دیرپا‌ترین سوال بشر سرنوشت است. فیلم نشان می‎دهد که انسان‎ها محکوم به سرنوشتی است که از قبل مقدر شده است. سکانس پرواز بر فراز صحرای بی‎انتها به عشق اشاره دارد، عشقی که با پرواز استعاره شده است و نتیجۀ عشق غریزی چیزی جز سقوط، سوختن و مرگ تدریجی نیست. شاید این سکانس همان چیزی است که می‎تواند رضایت لارا را فراهم کند. صحرا در فیلم استعاره‌ای است برای موفقیت انسان در برابر خودش. هر‌انسانی به‌نوعی با خودش درگیر است، گاهی با خودش مدارا می‎کند و زمانی برخود می‎تازد. سرگشتگی و مفقود‌شدن در بیابان خود، چیزی است که لارا در آن به دنبال عشقش به پرواز آمده است و مفقود شده است. این ناپیدایی در بیابان خود، لارا را متأثر کرده است و او هم چنان سرگشته و دیوانه است.

منبع : ویکی‌پدیا

 

راندمان در خوانندگی

توسط 14 فوریه 2020

ما به عنوان خواننده، اغلب در رابطه با تکنیک خواندن خود هدف‌گذاری می‌کنیم :

در اولین کلاس با هنرجویان جدید، از آن‌ها می‌پرسم که اهداف تکنیکی آن‌ها در صداسازی و خوانندگی چیست و دائما پاسخ‌های مشخصی دریافت می‌کنم : “من می‌خواهم محدودۀ صدای خود را افزایش دهم”، “می‌خواهم بتوانم ریف کنم”، “می‌خواهم نت‌های بالا را راحت‌تر بخوانم “، و” من می‌خواهم یاد بگیرم که چگونه بِلت کنم “. وقتی در مسیر خوانندگی خود هدف‌گذاری می‌کنیم، همۀ این اهداف در صداسازی مهم و ارزشمند هستند.

برای دستیابی اهدافمان در صداسازی و خوانندگی، بدون فشار فیزیکی یا فشار عضلانی بیش از حد، صدا باید به طور کارآمد عمل کند :

دستیابی به حداکثر بازدهی با حداقل تلاش یا هزینۀ تلف شده. به عبارت دیگر، راندمان در صدا، دستیابی به خروجی ایده آل از صدا، با حداقل ورودی است!

 

چرا راندمان در صدا برای خوانندگی و صداسازی مهم است؟

پایداری صدا در صداسازی

بهره‌مندی ما از آواز خواندن به گونه‌ای است که ما را قادر می‌سازد در طول زندگی خود صدای مطلوب خود را بارها و بارها تولید کنیم. ممکن است زمان و تمرین لازم باشد تا متوجه شویم هماهنگی هایی که به ما امکان می‌دهند زیبایی‌های آوازی مورد نظرمان را بدون به خطر انداختن سلامت صدای (رجوع شود به مقاله‌های راه‌های حفظ سلامتی صدا و مبانی سلامت صدا)خود تولید کنیم کدامند. ارزشش را دارد که صبر کنیم (رجوع شود به مقالۀ پشتکار در صداسازی) و یک استراتژی بلند مدت عاقلانه‌تر داشته باشیم، به جای اینکه صدای مورد نظرمان را به روشی که ناکارآمد است و می‌تواند آسیب‌زننده باشد تولید کنیم.

راحتی صدا در صداسازی

اگر قصد داشته باشیم که هنگام خواندن، خود را آزادانه ابراز کنیم، احساس ناراحتی جسمی در هنگام خواندن می‌تواند حواس ما و مخاطب ما را پرت کند. در هنگام اجرا باید بتوانیم روی ارتباط گرفتن باورپذیر و پرمعنی با متن شعری که می‌خوانیم تمرکز کنیم. وقتی حواس ما به ناراحتی در صدا و تنش ناخواسته‌مان معطوف باشد، تکنیک خواندن ما به حالت و احساس ما در اجرا کمک نمی‌کند بلکه آن را از بین می‌برد.

آزادی صدا در صداسازی

داشتن آزادی برای حرکت در محدودۀ صدا، به معنای جابجایی نرم و یکدست بین رجیسترها، استفاده از دینامیک‌های غافلگیرکننده و تنظیم رنگ صدا برای بیان احساسات است. وقتی صدا به صورت بهینه کار نمی‌کند، دستیابی به این اهداف بسیار سخت‌ترمی شود. تماشای یک خواننده که مانور خوانندگی بسیار دشواری را بدون زحمت انجام می‌دهد، شگفت‌آور است.

یکپارچگی عملکرد صدا در صداسازی:

صدا از یکپارچگی عملکرد در سیستم‌های خود بهره می‌برد. سیستم‌ها به هم متصل هستند و در واقعیت نمی‌توانند کاملاً از هم جدا باشند. رفتار یک سیستم اغلب بر سیستم‌های دیگر تأثیر می‌گذارد.

برای روشن‌تر بودن یکپارچگی عملکرد صدا در صداسازی، سیستم‌ها را به دو قسمت تقسیم می‌کنیم:

راندمان نفس در صداسازی

نفس همان سوختِ مورد نیاز برای صدای آواز در خوانندگی است. تارهای صوتی بدون جریان نفس نمی‌توانند مرتعش شوند یا نوسانات خود به خودی داشته باشند، دقیقاً همانطور که یک اتومبیل قادر به حرکت بدون سوخت نیست. اگر بنزین در باک ماشین باشد، رفتن به یک سفر جاده‌ای بسیار راحت‌تر است. نتیجۀ استفادۀ کارآمد از نفس، ارتعاش یکنواخت و آسان تارهای صوتی، بدون در نظر گرفتن رجیستر، دینامیک یا محدودۀ صداست. برای خواننده‌ها ایده آل است که با نحوه حرکت بدن (دنده ها، شکم و جناغ سینه)  آشنا شوند تا بتوانند در صورت نیاز، از نفس به عنوان سوخت برای صدای خود استفاده کنند.

راندمان عضلانی در صداسازی

تارهای صوتی پیچیده هستند چرا که به طرق مختلف مرتعش می‌شوند. عضلات بی‌شماری که در داخل و خارج حنجره قرار دارند، تاثیر مستقیمی بر طول، جرم، کشش و نزدیکی تارهای صوتی دارند. ارتعاش کارآمد در تارهای صوتی به بهینه بودن حالت قرارگیری تارهای صوتی بلافاصله قبل از ادای صوت بستگی دارد. عوامل عضلانی دیگری نیز وجود دارند که به عملکرد بهینه کمک می‌کنند: تعادل عضله با سایر عضلات، سرعت عملکرد عضلات مختلف و توانایی عضلات برای کشش.

هماهنگی تنفسی و عضلانی: نسبت جریان به فشار

هماهنگی تنفس و فعالیت عضلانی برای راندمان آوازی بسیار حیاتی است. رابطه تنفس و فعالیت عضلانی را می‌توان به عنوان یک نسبت جریان/ فشار تصور کرد. جریان هوا مقدار هوایی است که در هر چرخۀ ارتعاش  بین تارهای صوتی جریان می‌یابد. فشار ساب گلوت (قسمت زیر حنجره)  فشار هوایی است که در زیرتارهای صوتی به وجود می‌آید. تاکید بر این نکته مهم است که جریان هوا و فشار ساب گلوت، دو چیز مختلف هستند، حتی اگر هر دو از عناصر جدایی ناپذیر فونیشن (آواسازی) باشند. نسبت جریان / فشار را به شکل یک زنجیره در نظر بگیرید:

هوادار ———> ———— جریان هوا ———> ———— فشرده

هوادار:

در این نوع فونیشن اغلب سریع نفس کم می‌آوریم و حالت صدا طوری است که انگار با هوا بیرون می‌آید. این امر به این دلیل است که هوا قبل از نزدیک شدن تارهای صوتی به هم، از بین آن‌ها خارج می‌شود.

فشرده:

در انتهای دیگر این زنجیره، فونیشن فشرده را داریم که از فشار زیادی در ساب گلوت استفاده می‌کند. خواندنِ فشرده، صدایی  بلندتر و روشن تر ایجاد می‌کند. این می‌تواند به قیمت آسیب فیزیکی تمام شود چرا که فشار زیاد در ساب گلوت باعث می‌شود تارهای صوتی بیشتر با هم برخورد کنند. خوانندگان معمولاً این حالت را با سفت شدن یا کشش در گلو احساس می‌کنند.

جریان:

در وسط زنجیره “فلو فونیشن” یا “فونیشن جریان” را داریم، اصطلاحی که توسط دانشمند مشهور جهانی صدا، دکتر یوهان ساندنبرگ ابداع شده است. تعریف فلو فونیشن “بالاترین میزان گردش هوا با بسته شدن کامل گلوت” است. این هماهنگی نفس و عضله، بسیار کارآمد تلقی می‌شود. این صدا معمولا بلند است و راحت تولید می‌شود، و رنگ آن با تُن‌های تیره و روشن در صدا، که هر دو در طیف صدا وجود دارند، به تعادل رسیده است.

یادآوری این نکته مهم است که این یک زنجیره است و درجاتی از کارایی و ناکارآمدی در آن وجود دارند. گرایش به سمت فونیشن هوادار یا فشرده برای اهداف مربوط به استایل و بیان احساسات در اجراها ممکن است مفید باشد، اما ابتدا باید فلو فونیشن را به عنوان یک تنظیم صدای پیش فرض برای سلامتی، تعادل و کارایی بهینه ی عضلات، ساخت.

تنظیمات رزونانس بهینه توسط خوانندگان در صداسازی:

نحوه ی رزونانس صدا توسط خواننده ‌می‌تواند باعث افزایش یا کاهش کارآیی ارتعاش در تارهای صوتی شود. به عبارت دیگر، می‌تواند تأثیر مستقیمی بر نسبت جریان/ فشار داشته باشد. رزونانس یک رابطۀ رفت و برگشت است، نه یک خیابان یک طرفه. به همین دلیل، خوانندگان می‌توانند مصوت‌ها را به صورت استراتژیک شکل دهند تا ارتعاش تارهای صوتی تقویت شود. این معمولاً منجر به صدایی شفاف‌تر، بلندتر و متعادل‌تر و همچنین مدیریت بیشتر بر تنفس می‌شود. هر سبک موسیقی، استراتژی خاص خود را در رزونانس دارد تا بهترین راندمان را داشته باشد.

نتیجه گیری ممکن از راندمان صدا در صداسازی و خوانندگی:

هنگامی که این سیستم‌ها در هماهنگی با هم عمل می‌کنند، خوانندگان اغلب راحت‌تر می‌توانند خود را به صورت موسیقیایی و نمایشی ابراز کنند. یکپارچگی عملکرد صدا در صداسازی معمولاً حرکت یک خواننده را در محدودۀ صدا، تغییرات دینامیک و انتقال بین رجسیترها راحت‌تر می‌کند. هر آرمانی که برای خوانندگی دارید، توصیه می‌شود که راندمان و کارایی را به عنوان یک هدف بزرگ دنبال کنید. این روند با کار کردن با یک معلم صدا که آناتومی صدا، فیزیولوژی و آکوستیک را می‌فهمد و دربرنامه‌های عملی مهارت دارد، آسان‌تر می‌شود. معتقدم که هر زیبایی در آواز می‌تواند به روشی کارآمد به دست بیاید. اغلب برای یادگیری و تسلط بر”هماهنگی کارآمد”، زمان و تمرین در خوانندگی لازم است، اما در دراز مدت، صدای شما از شما تشکر خواهد کرد!

نویسنده : علیرضا پوراستاد

برگرفته از مقالۀ زَک برَدفورد (مربی صداسازی و مدیر استودیوی “مرکز مربیگری صدای نیویورک” در استرالیا)

 

    سبد خرید