بدن ما همچون ساز ما

بدن ما همچون ساز ما

توسط آموزش صداسازی, مقالات آموزشیدر 1 فوریه 2020

کوک‌ترین حالت بدن ما درخوانندگی چه زمانی است؟

آیا بهترین حالت خوانندگی ما وقتی است که شب گذشته خواب کافی نداشته‌ایم، استرس داریم یا هنگامی‌که کم انرژی هستیم؟ پاسخ احتمالاً منفی است. در عوض، ما وقتی می‌توانیم خوب بخوانیم که انرژی داریم و استراحت کافی داشته‌ایم. اگر در مورد این موضوع فکر کنیم می‌فهمیم که چرا در بررسی و یادگیری مبحث صدا، آگاهی در مورد بدن بخش مهمی از معادله است. آواز خواندن با انواع دیگر موسیقی فرق دارد، زیرا بدن ما در واقع ساز ماست. پیانیست پیانو دارد، نوازنده‌ی ویولن، ویولن دارد، اما ما به عنوان خواننده، بدن خود را داریم. بنابراین، همانطور که یک نوازنده، قبل از هر اجرا سازخود را کوک و تنظیم و به آن رسیدگی می‌کند و مراقب آن است، ما هم به عنوان خواننده باید با استفاده از شیوه‌هایی مانند یوگا، تکنیک الکساندر، و تمرین بدنی خوب، سازِ بدن خود را در بهترین حالت نگه داریم.

اصلی‌ترین موضوعی که تنظیم بدنی ما را در خوانندگی بهم میریزد چیست؟

یكی از اصلی ترین مواردی كه با آن “تنظیم” بدنی ما در خوانندگی کاهش می یابند، تنش بدنی و ترازِ نامناسب بدن است. سعی کنیم که همیشه تنش کمی در بدن داشته باشیم و حالت بدنی ما مناسب باشد. این موارد به ما کمک می کند به عنوان یک خواننده صدایی نامحدود و آزاد پیدا کنیم. خوشبختانه روش‌های کمکی زیادی برای بهبود این تنظیمات در بدن وجود دارند که در نهایت ما را قادر به تولید صداهای فوق العاده در خوانندگی و صداسازی خواهند کرد.

چگونه مطمئن شویم که حالت فیزیکی ما در صداسازی مناسب است؟

ممکن است بپرسیم “چگونه می توانم اطمینان حاصل کنم که تنشی غیرضروری در بدنم ندارم و حالت فیزیکی من مناسب است؟” خوب، این بستگی به خود شخص دارد. برخی از افراد ممکن است تنش را در فک خود نگه دارند و برخی دیگر توجه خود را به حالت بدنشان معطوف کنند. ناحیه ای که ما  باید روی آن تمرکز کنیم ممکن است با ناحیه ای که دوست ما روی آن تمرکز می کند متفاوت باشد. این تنظیمات فیزیکی ممکن است برای ما جزئی به نظر برسند، اما توجه ما به این نواحی می‌تواند تفاوت چشمگیری در صدای ما ایجاد کنند.

اگر هنوز مطمئن نیستید که تنش یا مشکل ترازِ بدن شما در کدام قسمت است، یک معلم صداسازی خوب می‌تواند در شناسایی این مناطق به شما کمک کند.

چطور تنش‌های بدنمان را در صداسازی و خوانندگی برطرف کنیم؟

خب، حالا که می‌دانیم در بدنمان تنش داریم، در مورد آن چه باید کرد؟ یوگا در میان خوانندگان بسیار محبوب است، زیرا بسیاری از نکات آن به طور موازی روی خوانندگی و صداسازی نیز تاثیر دارد، برای مثال، باعث می‌شود که به وضعیت بدن و تنفس خود توجه کنیم. در یک کلاس یوگا، ما در حال ایجاد کشش عضلانی در سرتاسر بدن خود هستیم، و تمام وقت مراقب هستیم که تنفس ما درست باشد و نفسمان را حبس نکنیم. هر وضعیت بدنی که در یک کلاس یوگا تمرین می‌شود به ما کمک می‌کند.

برای مثال نگاهی به حرکت خم شدن به عقب در یوگا بیندازیم. در این حرکت، ما نه تنها در قسمت شکمی خود کشش ایجاد می‌کنیم (که به تنفس ما کمک می‌کند)، بلکه شانه‌های خود را نیز باز می‌کنیم، ساق پا را بالا می‌بریم و عضلات گردن ما نیز کشیده می‌شوند. به علاوه ما همزمان در حال انرژی دادن به بدن خود هستیم! به عنوان یک معلم، تفاوت آواز خواندن در هنرجوهای من  بعد از گذراندن کلاس یوگا بسیار شگفت‌آور است و می‌تواند در خواندن ما نیز شگفتی ایجاد کند. علاوه بر تاثیرات جسمی، یوگا ذهن را آرام و ریلکس می‌کند، که اگر دچار اضطراب برای اجرا هستیم، می‌تواند بسیار کمک‌‍کننده باشد.

چطور تکنیک الکساندر را در صداسازی و خوانندگی اجرا کنیم؟

یکی دیگر از متدهای تمرینی رایج در بین خوانندگان و مربیان صداسازی، تکنیک الکساندر است. این تمرین به ما کمک می‌کند تا از شر تنش مضر در بدن خلاص شویم و همین بسیار مفید است، زیرا ما می‌خواهیم تا حد ممکن تنش کمتری در بدن داشته باشیم. این تکنیک بر آگاهی از عادت‌های بدنی مضر تمرکز دارد و ابزارهای لازم برای رفع آن‌ها را به ما می‌دهد. ممکن است بفهمیم که در بخشی از بدن خود گرفتگی و تنش نگه داشته ایم که از نظر ما به خوانندگی مرتبط نیست اما با رها کردن این تنش، صدای بسیار آزادتری پیدا خواهیم کرد. در تکنیک الکساندر، توجه زیادی به وضعیت صحیح سر، گردن و ستون فقرات شده است که به یک خواننده کمک بسیاری می‌کند.

اهمیت تکنیک الکساندر و یوگا در صداسازی و خوانندگی چیست؟

هر دو تکنیک یوگا و الکساندر در حین حال که برای تمرین روزانه بسیار عالی هستند، می‌توانند برای قبل از اجرا، بسیار مفید باشند. خیلی‌ها ممکن است فکر کنند قبل از اجرا در خوانندگی و صداسازی فقط باید صدای خود را گرم کنند، اما این تنها بخشی از معادله است. به یاد داشته باشیم که ما بدن خود را گرم می‌کنیم تا به یک ساز موسیقی تبدیل شود، بنابراین باید در بدن کشش و انرژی ایجاد کنیم.

هنرجویی نزد من آمد و از این که اجراهایش در آزمون‌های خوانندگی آنطوری که میخواست ثبات نداشتند، شکایت داشت. او در این حد می‌دانست که باید صدایش را گرم کند، اما نمی‌دانست كه گرم كردن بدن نيز چقدر مهم است. گاهی اوقات حس میکرد نت‌های بالا را عالی اجرا می‌کند، گاهی اوقات نه. بعضی اوقات احساس می‌کرد که به صدایش فشار می‌آورد، بعضی وقت‌ها نه. البته، مشکلات تکنیکی زیادی وجود دارد که باعث ایجاد این مشکلات شده‌اند، اما کار روی آن‌ها زمان می‌برد. من یک راهکار ساده را به او توصیه کردم که می‌توانست فورا انجامش دهد، گنجاندنِ گرم کردن بدن در تمرینات آمادگی قبل از اجرا. او شروع به رفتن به باشگاه قبل از هر آزمون خوانندگی کرد. بعد از این تغییر کوچک، او ثبات بسیار بیشتری در اجراهای خود پیدا کرد، چرا که با بدنی گرم و آماده‌ی اجرا وارد اتاق آزمون می‌شد!

چطور آمادگی لازم را برای اجرا در خوانندگی و صداسازی پیدا کنیم؟

بدن مت به چه چیزهایی نیاز دارد تا  آمادگی لازم را برای بهترین اجرای خود در صداسازی و خوانندگی احساس کند. برخی از افراد نیاز به پیدا کردن راهکار برای رهایی از گرفتگی و تنش در قسمت‌های مختلف بدن خود دارند، در حالی که بعضی افراد فقط ممکن است نیاز به کمی دویدن داشته باشند تا نفس خود را به گردش بیندازند. همه‌ی ما می‌خواهیم توانایی ارائه‌ی صد در صد از خود را به مخاطب داشته باشیم. پس چرا تمام تلاش خود را نکنیم تا ساز ما یا همان بدن ما، در شرایط مطلوب برای چنین هدفی قرار بگیرد؟ صدا و بدن ما از ما تشکر خواهند کرد!

نویسنده : علیرضا پوراستاد

برگرفته  از مقالۀ جولی بروکس ( معلم صداسازی در مرکز مربیگری صدای نیویورک)

 

 

دیدگاه بگذارید

avatar
  اشتراک  
من را مطلع کن
    سبد خرید